Warbringer - Woe To The Vanquished

Warbringer - Woe To The Vanquished

Label : Napalm Records | Archiveer onder speed / thrash metal

Sjak : De uit Venice, Californië afkomstige thrash metal band Warbringer wordt door velen gezien als de toekomst van de thrash metal en als ik zo dit nieuwe album ‘Woe To The Vanquished’ beluister kan ik me levendig voorstellen waarom men dat denkt. Godsodeju, wat een ongelofelijk brok energie en agressie krijg je gedurende de acht nummers die het album rijk is over je heen gestort! Het knappe van Warbringer is echter dat men deze tomeloze energie weet te verpakken in fantastische songs, die je meteen bij je strot grijpen en je niet meer los laten.

Dat begint al bij opener ‘Silhouettes’ dat alles bevat wat je van een prima thrash nummer mag verwachten: heerlijke, afwisselende riffs, geweldig drumwerk, prima gitaarsolos en ronduit schitterende zang van klasbak John Kevill. Pleun Bierbooms mag dan pas uitgeroepen zijn tot “the voice of Holland”, Warbringer-zanger John Kevill is wat mij betreft “the voice of thrash metal” met zijn agressieve maar altijd gecontroleerde zang, die perfect past bij het schitterende song materiaal. Ook titelnummer ‘Woe To The Vanquished’ is zo’n snelle kraker, die je nekspieren tot het uiterste zullen beproeven. Er wordt wat gas teruggenomen in het wat melodieuzere ‘Remain Violent’ met zijn lekkere groovy riff, maar dat betekent niet dat dit nummer minder intensief en explosief is. Men zoekt de topsnelheid weer op in het schitterende ‘Shellfire’, dat samen met het eerder genoemde ‘Silhouettes’ voor mij het beste is wat deze plaat te bieden heeft. Wat een power, energie en snelheid heeft dit nummer! ‘Descending Blade’, ‘Spectrum Asylum’ en ‘Divinity Of Flesh’ zijn ook al zulke wereldnummers, maar afsluiter ‘When The Guns Fell Silent’ verdient toch wel een aparte vermelding. Dit is namelijk een ruim elf minuten durend epos, dat van begin tot eind weet te boeien en de plaat op een geweldige en vooral gedurfde manier afsluit. Dit is wat mij betreft Warbringer’s thrash versie van Iron Maiden’s ‘Rime Of The Ancient Mariner’ om maar een vergelijking te maken.

Concluderend kan ik stellen dat Warbringer met deze ‘Woe To The Vanquished’ een ronduit fantastische thrash metal plaat op de markt heeft gebracht en ik kan me niet voorstellen dat er dit jaar nog een beter album in het genre gaat verschijnen. Er is dan ook geen enkele twijfel bij mij dat Warbringer inderdaad de toekomst van de thrash metal is.