Virgin Steele - Visions Of Eden

Virgin Steele - Visions Of Eden

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder heavy / power metal

Release type: Re-release

Nima : In 2006 wist zanger/componist/multi-instrumentalist David DeFeis mij compleet omver te blazen middels zijn elfde Virgin Steele album ’Visions Of Eden’. In mijn oorspronkelijk review kunt u lezen wat voor een impact het album destijds op mij had, en nu, meer dan tien jaar later is mijn mening nog altijd onveranderd.

Het album kwam bij velen onder kritiek te staan vanwege diens productie, en het feit dat de gitaren nauwelijks te horen waren. In principe klopt dat wel, maar persoonlijk heb ik dat nooit als een probleem gezien, en de sfeer en uiteraard de songs maakten het album voor mij tot wat het was. Ik moet echter toegeven dat ik mij stiekem heb afgevraagd hoe het album geklonken zou hebben met een andere, meer heldere productie en meer gitaar. In mijn laatste interview met de meester, had DeFeis al aangegeven dat de heruitgave van het album (alweer de laatste in deze serie van re-releases) naast de geremasterede versie ook een extra CD zal bevatten met een nieuwe mix.

Zo gezegd, zo gedaan. Een van de schijven is een opgepoetste versie van het origineel (de zogenaamde “Roamntic remix version”), wat in mijn oren weinig afwijkt van de oorspronkelijke release. De “Barbaric remix version” daarentegen laat een andere kant van het album horen. De productie is helderder en luider dan de originele versie, en de gitaren staan inderdaad beter hoorbaar in de mix. Daardoor heeft de plaat een agressievere en directere uitstraling, en eerlijk gezegd nog meer impact. Als de oorspronkelijke versie zo had geklonken, dan was de plaat voor mij akelig dicht bij de volle 100 punten gekomen! Verdomme, ik had de plaat alweer veel te lang niet meer gehoord, en met deze mix zal deze voorlopig niet meer uit mijn speler verdwijnen.

Net zoals de overige re-releases uit deze serie verschijnt deze re-issue in een prachtige digipack met een uitgebreider boekje, met meer foto’s en liner notes. De nieuwe mix, tezamen met de mooie verpakking, maakt het (opnieuw) aanschaffen van dit adembenemende meesterwerk absoluut de moeite waard.

Meer informatie