Valfreya - Promised Land

Valfreya - Promised Land

Label : Eigen beheer | Archiveer onder black metal

Vera : Vijf jaar ligt er tussen het debuut ’Path To Eternity’ en het recentelijk in eigen beheer verschenen tweede album ‘Promised Land’, al bracht Valfreya in 2013 ook wel een akoestische EP uit. Deze Canadezen spelen, zoals je al aan de bandnaam merkt (een samentrekking van Valhalla en Freya) zeer orkestrale pagan metal met een keur aan vrolijke folk melodieën. Ze zijn de afgelopen jaren constant bezig geweest om hun veelgelaagde, soms drukke muziekstijl te upgraden. Deze muzikale reis is een concept over Eric the Red die Amerika ontdekt, hoe hij de Goden tart maar daar een zware prijs voor moet betalen.

Vocalist Crook heeft de band in 2009 opgericht en dat blijkt een dame te zijn. Wel eentje om niet zonder handschoenen aan te pakken, want meestal schreeuwt ze zoals Masha van Arkona. De band is trouwens al even schilderachtig aangedost als hun Russische evenknie. In sommige songs zijn er ook cleane zangpartijen (en kloeke samenzang) en haar cleane stem is hoog maar krachtig. Ze wordt bijgestaan in het vocale geweld door beide gitaristen Graz’zt en Karhu. Meest prominent is de rol van toetsenist Shark, want hij staat eveneens borg voor de weelderige orkestratie, in die mate dat de gitaren helaas al eens ondergesneeuwd worden. Anderzijds zijn er gitaarstukken die vrij technisch zijn. Dat komt mede door de snelheid van het materiaal, een factor die kan leiden tot overkill. Sommige songs zijn zo propvol gestouwd dat je de draad van de song kwijtraakt. Luister maar naar ‘Pandemonium’ of ‘The Choice’. Aangezien de band uit Montreal komt, is er met ‘Peuple Du Nord’ ook een Franstalig nummer en dat is rustiger en zuiver folkloristisch. Enerzijds zijn er elementen die me sterk aan Equilibrium en het eveneens Canadese Blackguard doen denken, anderzijds dan weer aan Arkona, maar echt wild ben ik er niet van. Daarvoor klinkt het alsnog ook teveel als synthetisch plakwerk.