In Flames - Soundtrack To Your Escape

In Flames - Soundtrack To Your Escape

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder speed / thrash metal

Peter B. : Sinds het uitkomen van "Reroute To Remain”, het vorige In Flames album, ben ik enorm benieuwd wat deze band als volgende zal gaan doen. Een nog wat modernere aanpak misschien? Minder snelheid? De koers die de band gezet heeft met "Reroute To Remain” was vooral moderner klinken, zonder te vergeten om snelheid, agressie en de typische melodieuze aanpak toe te voegen. Daarin zijn ze destijds geslaagd en zo bracht In Flames ons een van hun beste albums tot nu toe. Er waren echter wat invloeden aanwezig op dat album zoals in het nummer "Transparent” waar ik niet zo warm voor liep. Vooral hierom was ik enorm benieuwd naar het nieuwe werk.

Nu het nieuwe album "Soundtrack To Your Escape” op het punt staat uit te komen en ik naar de promo luister kan ik mezelf niet bedwingen en vormt zich langzaam een brede glimlach op mijn gezicht. In Flames heeft al hun 'award-winning' ingredienten weer gebruikt. Modern maar godverdomme zwaar klinkende mid-tempo nummers als "The Quiet Place” en "Like You Better Dead”, snelle en agressieve nummers als "In Search For I” (mijn favoriete nummer) en "Superhero Of The Computer Rage”. Zowat alle nummers hebben die typische, vette melodieuze en verslavende In Flames gitaar lijnen in zich. In Flames doet zelfs een ballad met het nummer "Evil In A Closet”. Gelukkig wordt het nooit lief. Wat kan ik nog meer zeggen? "Soundtrack To Your Escape” is het nieuwe In Flames album waar ik op gehoopt heb. Het enige puntje wat ik kan bedenken wat me weerhoudt van het geven van de maximale score is het openings nummer "F(r)iend”. Het is geen slecht nummer, maar de rest van het album is gewoon veel beter.

In Flames heeft "Soundtrack To Your Escape” opgenomen in de Dug-Out studios, waar ze ook "Reroute To Remain” opgenomen hebben. Dit maakt het album qua sound zeer verwant aan zijn voorganger. Het geluid is erg dik, zwaar en gemeen, maar alles staat op zijn plek en klopt. Het enige waar ik niet aan lijk te kunnen wennen is het geluid van de snare-drum. Ik denk dat ik gewoon een verstokte fan ben van het 'traditionele' (metal) snare drum geluid. Ach, flikker toch op ook, het is nog steeds geen Lars Ulrich geluid, dus ik stop maar gewoon met zeiken, okay?

Meer dan voorheen heeft In Flames een album opgenomen wat iets langer op je moet inwerken. Als je die (korte) tijd er voor over hebt en je laat het album even op je inwerken zul je het met me eens zijn dat dit opnieuw een juweeltje van een plaat is geworden. In Flames rockt door! Je weet wat je te doen staat!