Striker - Striker

Striker - Striker

Label : Record Breaking Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Nog maar een jaar na het fantastische ’Stand In The Fire’ komt de Canadese heavy metal brigade Striker alweer met de opvolger. Wie nu denkt dat de band er een haastklusje van heeft gemaakt, heeft het mooi mis, want de zesde, titelloze, langspeler van het kwartet is wederom een sterk plaatje die voldoet aan alle kwaliteiten die we van Striker zijn gewend.

‘Striker’ is een logische stap in de band carrière, en bevat wederom de onvervalste 80s hardrock en heavy metal waar deze band om bekend staat. Songs zoals ‘Former Glory’, ‘Born To Lose’, en ‘Rock The Night’ zijn typische Striker rockers met een heerlijke 80s sfeer, en doen de dagen van weleer volop herleven, zonder echter gedateerd te klinken. Toch laat men op dit album ook een andere, ietwat progressievere kant van zich horen. Luister bijvoorbeeld naar ‘Shadows In The Light’ die mij bij vlagen doet denken aan oude Fates Warning. In de snellere stukken komt echter ook de geest van oude Anthrax naar voren, wat ook geldt voor ‘Pass Me By’, ‘Freedom’s Call’ en ‘Over The Top’. Nou hebben we die (thrash en crossover) invloeden ook op o.a. ‘Armed To The Teeth’ en ‘City Of Gold’ albums gehoord, maar hier zijn ze toch duidelijker aanwezig. Deze songs, en vooral het laatstgenoemde, hebben een ietwat modernere old-school groove (volgt u het nog?), die mij iets minder bevalt dan de bovengenoemde stevige rockers.

Wat mij daarnaast een beetje tegenvalt is dat het fantastische speed knaller ‘Curse Of The Dead’ de enige echt snelle song met de daar bijbehorende hoge vocalen, op de plaat is. Het zijn toch juist ook dit soort snelheidsduivels waar de band, vooral in het begin, mee bekend is geworden en daarvan had ik graag veel meer gehoord. Nog een aantal songs van dit kaliber hadden de plaat absoluut nog meer goed gedaan, maar okay. Naast de acht eigen composities (de korte intermezzo ‘Ceathing Death’ niet meegerekend) bevat de plaat een succesvolle uitvoering van Ozzy’s ‘Desire’ (toch wel een aardig zwaar nummer), die erg goed bij de rest van het materiaal past.

De zwaardere productie van Fredrik Nordström onderstreept die ietwat zwaardere en progressievere aanpak, wat ik geenszins in de negatieve zin bedoel. Toch moet ik zeggen dat mijn voorkeur uitgaat naar de traditionelere aanpak, en daarom heeft ‘Striker’ diens voorganger – voor mij in ieder geval – niet overtroffen. Maar dat is uiteraard puur een kwestie van smaak. Alles bij elkaar is ‘Striker’ echter een sterk album en zal de fans van het genre, en van het oudere werk absoluut tevreden stellen.