Stormhammer - Welcome To The End

Stormhammer - Welcome To The End

Label : Massacre | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het Duitse Stormhammer volg ik al sinds het debuut ‘Fireball’ (2000), en alhoewel ik niet altijd even gecharmeerd was van hetgeen men liet horen, heb ik ze altijd een warm hart toegedragen. In haar carrière heeft Stormhammer al heel wat muzikanten zien komen en gaan, en dat is niet altijd zonder gevolgen geweest voor de sound (en kwaliteit). Vooral op de laatste plaat, ’Echoes Of A Lost Paradise’, liet de band met een andere, zwaardere en een ietwat progressievere kant van zich horen. De band schijnt nu een stabiele line-up te hebben gevonden, en als ik me niet vergis is de zesde langspeler, ‘Welcome To The End’ de eerste plaat die dezelfde bezetting bevat als diens voorganger, en dat is te horen.

‘Welcome To The End’ is min of meer een logisch vervolg op diens voorganger. De heren hebben de zaken dit keer echter veel beter aangepakt. De zwaardere sound en aanpak die men op ‘Echoes…’ liet horen is hier voortgezet. Ook de heerlijk duistere sfeer die de voorganger kende is nog onderstreept. De progressievere invloeden komen we hier echter (tot mijn vreugde) nauwelijks tegen. Daarentegen ligt de tempo over het algemeen wat hoger, en ligt de nadruk op thrashy power metal. De heren komen met krachtige, en ontzettend pakkende riffs en zetten de nekspieren constant aan het werk. Dat geldt ook voor de sterke vocalen en de zanglijnen. Vocalist Jürgen Dagl (die op de vorige plaat zijn debuut maakte) heeft veel meer zijn draai in Stormhammer gevonden en komt niet alleen met sterkere, en pakkendere zanglijnen, maar klinkt vele malen, sterker en gemeender, en bovendien ook veel veelzijdiger dan op de vorige plaat.

Tevens is de sfeer van bands zoals Blind Guardian, maar ook Dark At Dawn en Grave Digger hier sterker aanwezig. Dat eerstgenoemde uit zich vaak in de refreinen, die dezelfde pakkende karakter hebben als bij Hansi en co.. In tegenstelling tot ‘Echoes…’ slaan de nummers er dan ook meteen in en maken veel meer een blijvende indruk. Luister alleen al naar de fantastische opener ‘Northman’, de hakkende ‘The Herritage’, ‘Watchman’, ‘Soul Temptation’ of afsluiter ‘Black Dragon’, en de stevige nekbrekers zoals ‘Secret’, ‘The Law’, ‘Spirit Of The Night’. In songs zoals bijvoorbeeld ‘My Dark Side’ en ‘Into The Night’ krijgen we zelfs een Gothic-getinte, The Sisters Of Mercy-achtige sfeer, die er verbazingwekkend goed bij passen en de plaat een nog duisterdere sfeer geven. De heren hebben dan ook een dozijn (de intro’s ‘The Beginning Of The End’ en ‘The Awakening’ niet meegerekend) sterke, afwisselede songs uit de pen geschud, klinken veel meer al een eenheid, en hebben hun meest volwassen werk tot nu toe afgeleverd. De hedendaagse productie klinkt daarnaast lekker zwaar en massief, waardoor het geheel niet alleen goed tot zijn recht komt, maar de plaat ook een krachtige en stoere (!) uitstraling geeft.

Fans van stevige, thrashy, maar ook duistere en sfeervolle power metal en bands zoals Dark At Dawn, Blind Guardian, Orden Ogan, Nightmare, Persuader en consoorten moeten deze ‘Welcome To The End’ absoluut een eerlijke kans geven.