Stephen Pearcy - Smash

Stephen Pearcy - Smash

Label : Frontiers Records | Archiveer onder hardrock / aor

Sjak : De Amerikaanse zanger Stephen Pearcy is natuurlijk met name bekend als frontman van de hair metal band Ratt met wie hij in het verleden en zeker in de beginperiode van de band toch wel een aantal leuke platen heeft uitgebracht. De laatste dateerde echter alweer van het jaar 2010 en Ratt kwam eigenlijk alleen nog maar in het nieuws door een intern conflict over wie nu de rechten op de bandnaam had, maar daar ik nu niet echt behoefte had om dit allemaal te blijven volgen weet ik niet wat daar nu de laatste status van is.

Feit is en blijft dat Pearcy ook regelmatig solo-albums op de markt bracht en met deze ‘Smash’ is hij, na een pauze van bijna tien jaar, inmiddels toe aan zijn vierde. Mede vanwege het markante stemgeluid van de goede man klinken ook zijn solo-albums als de meeste Ratt-releases en met deze is het niet anders. Ik klaag daar zeker niet over want de goede Ratt-platen (met name de EP ‘Ratt’ uit 1983 en de beide full-length albums ‘Out Of The Cellar’ uit 1984 en ‘Invasion Of Your Privacy’ uit 1985) vinden nog regelmatig hun weg naar mijn CD-speler. ‘Smash’ kent echter een beetje een valse start want opener ‘I Know I’m Crazy’ is een behoorlijk matig nummer en behoort, samen met ‘Lollipop’, tot de minste tracks die er op de plaat te vinden zijn. Gelukkig staan er met ‘Ten Miles Wide’ (met een heerlijke Ratt ‘n’ Roll riff), ‘Shut Down Baby’, het swingende ‘Want Too Much’ en ‘Jamie’ genoeg lekkere nummers op het album om toch een positief gevoel aan ‘Smash’ over te houden.

Het hoge niveau van de eerste Ratt-platen wordt bij lange na niet benaderd, maar dat had ik persoonlijk ook zeker niet verwacht. Er zijn op ‘Smash’ in ieder geval voldoende Ratt-invloeden en goede songs te vinden zodat de mensen die Ratt in het algemeen en het stemgeluid van Stephen Pearcy in het bijzonder een warm hart toedragen dit zonder twijfel aan hun collectie kunnen gaan toevoegen.