Sleazer - Fall Into Disgrace

Sleazer - Fall Into Disgrace

Label : Inferno Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : In Sleazer hebben we een redelijk nieuwe formatie (opgericht in 2011) uit Italië die zojuist haar debuut via het Franse Infernö Records heeft uitgebracht. Dat feit, tezamen met de bandnaam, de logo en het coverartwork doet al vermoeden dat ik dit waarschijnlijk helemaal geweldig ga vinden. En jazeker, ‘Fall Into Disgrace’ is een album die in de laatste regelmatig zijn weg naar mijn speler vindt.

Sleazer speelt een heerlijke combinatie van traditionele heavy, speed en glam metal, met een eveneens heerlijke 80s sfeer. Denk aan een combinatie van speed metal-era Helloween, Rage, Blind Guardian en Running Wild, met Maiden, Priest, Savage Grace, Ratt, Skid Row, W.A.S.P., Leatherwolf, Lizzy Borden en talloze soortgelijke acts, en je weet ongeveer wat je te wachten staat. Sleazer past dan ook perfect in het rijtje van bands zoals Skull Fist, Encorcer, Striker, Ambush, Hitten en consoorten. De intro ‘A Falling Overture’ straalt al meteen 80s uit en klinkt als een soundtrack voor een typische 80s actiefilm. Als men dan daarna uitbarst met het krachtige ‘Heroes Of Disgrace’ en de hoge zang de speakers uitscheurt beland je in een Walhalla van pure 80s metal met pakkende speed metal riffs, en eveneens pakkende zanglijnen. De song zet meteen de toon voor de rest van de plaat en gedurende de komende driekwartier laat de band je wegdromen naar de dagen van weleer. Zelfs het gitaargeluid, de drumsound en de algehele sound en uitstraling is precies juist! Heerlijk dit!

De band speelt echter niet constant op hoge snelheid, maar komt ook me typische hardrock en glam riffs, en NWOBHM melodieën, en weet je zo constant bij de les te houden. Alhoewel het geheel geen seconde origineel is, zijn de songs alle de moeite waard, goed gecomponeerd en met de nodige strakheid en een enorme lading enthousiasme uitgevoerd. Zanger Andrea heeft een mooie, maar enigszins eigenaardige stemgeluid, en daar hij soms typisch Italiaans klinkt is zijn zang een kwestie van smaak. Zingen kan de man echter wel en bovendien kent zijn beperkingen en hoe hij daarmee om moet gaan, waardoor hij geen steekjes laat vallen. En persoonlijk bevalt zijn stem mij wel en past mijn inziens ook goed bij de muziek. Alles bij elkaar is ‘Fall Into Disgrace’ een heerlijke old-school heavy metal plaat die de fans van het genre absoluut zal aanspreken. Luistertips: ‘Heroes Of Disgrace’, ‘Deserter’ en ‘Faded Dream’.