Saille - Gnosis

Saille - Gnosis

Label : Code 666 | Archiveer onder black metal

Martin : Het blijft grappig om te zien hoe sommige lijntjes in dit universum volstrekt parallel lopen: het debuutalbum van het vanuit België opererende black metalgezelschap Saille was overduidelijk schatplichtig aan de zeer keyboardgeoriënteerde sferen van Limbonic Art en vroege Emperor. De band ontwikkelde zich door de jaren heen echter, net als eerdergenoemde black metal-grootheden, steeds meer in de richting van een agressiever, gitaargedreven geluid. De achterliggende redenen verschillen echter: de stijlveranderingen van Limbonic Art en vooral Emperor zijn primair te danken aan het feit dat deze heren gaandeweg leerden hoe men een gitaar moet vasthouden. Saille’s evolutie is voornamelijk het gevolg van personele wijzigingen, aangezien oprichter en toetsenist Dries Gaerdelen zijn bijdrage als songwriter geleidelijk aan terugbracht (wat duidelijk te horen was op ‘Eldritch’) en de band uiteindelijk zelfs helemaal verliet.

Het is wel een beetje kort door de bocht om ‘Gnosis’ te beschrijven als Saille’s equivalent van ‘IX Equilibrium’ maar stiekem dekt het de lading toch best goed. De gitaren zijn logischerwijs een stuk dominanter geworden en de songstructuren lijken net ietsje complexer. Het album is in zijn totaliteit ook een stukje sneller uitgevallen dan zijn voorgangers en qua riffing wordt er iets vaker gekozen voor palm muting in plaats van tremolo picking. Dat laatste maakt dat ‘Gnosis’ net iets meer death metal-georiënteerd klinkt en daardoor soms niet heel ver uit de buurt van een band als Behemoth klinkt. Ondanks deze veranderingen heeft Saille nog steeds een eigen geluid, dat vooral getypeerd wordt door verdomd solide songwriting en een instrumentbeheersing waar op geen enkel moment over te klagen valt. De krachtige en (misschien net iets te) cleane productie benadrukt dat ook ten volle. In het spectrum van black metal is ‘Gnosis’ ongeveer even ver van zeg eens een Beherit verwijderd als Ed Wood dat was van de Oscar voor beste regisseur, maar voor iedereen die zijn metal graag agressief, atmosferisch en uitstekend uitgevoerd wil hebben, is dit een prima album.