Rebels Souls - The Forces Of Darkness

Rebels Souls - The Forces Of Darkness

Label : Art Gates Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Koen S. : Terwijl ik de hoes van het debuut van Rebel Souls aandachtig bekijk en de eerste noten van ‘The Forces Of Darkness’ uit m’n boxen schallen, bedenk ik bij mezelf: wat bezielde de man die deze titel heeft bedacht? Ik kende de band niet en enig opzoekwerk leerde me dat dat niet zo verwonderlijk is. Het Duitse tweetal bracht begin 2000 (op zeventienjarige leeftijd!) enkele demo’s uit en hield het dan voor bekeken, maar na hun studies en een verhuis naar Spanje werd de band in 2014 toch terug van stal gehaald door de originele leden.

Na een akoestische intro van iets meer dan een minuut gaan de sluizen helemaal open en worden we getrakteerd op snel gespeeld doodsmetaal met hier en daar een technisch uitstapje. Zeer strak uitgevoerd allemaal en het is duidelijk dat hier veel denkwerk aan vooraf is gegaan. De muzikanten zijn één voor één klasbakken en met de huidige drummer van Vader, die de drumpartijen voor ‘The Forces Of Darkness’ inspeelde, hebben ze ook iemand die weet wat vellen geselen is, getuige zijn werk op de laatste twee Vader albums. De zanger beschikt over een goed verstaanbare death grunt waar hij zelden van afwijkt, uitgezonderd een hogere scream hier en daar. Nummers als ‘Acrimony’ en ‘Dark Forces’ zijn zeer catchy en hebben het potentieel om echte headbangers te worden. Alhoewel de songs onderling genoeg eigenheid bezitten, voelt het allemaal een beetje te clean en afgelikt aan. Na een ietwat teleurstellend openingskwartier wordt het gelukkig allemaal veel beter en bijvoorbeeld de dissonante passages in ‘Fourfold Wrath’ maken het écht goed! Het laatste nummer ’Doomsday’ steelt de show: bij de eerste akoestische noten leg ik me reeds neer bij het naderende einde van de plaat, maar dan wordt ik onverwacht meegetrokken in een furieuze poel van lekkere riffs, dubbele zanglijnen, mooi leadwerk, alles erop en eraan. Een zeer goede afsluiter! ‘Acrimony’, ‘Fourfold Wrath’, ‘Dark Forces’ en zeer zeker de afsluiter ‘Doomsday’ zijn hoogtepunten op een voor de rest goed ingestudeerd werkstuk.

Over de muzikale kwaliteit valt hier niet te redetwisten, maar het zou leuk zijn moesten deze jongens toch een meer eigen geluid ontwikkelen. Langs de andere kant zijn er genoeg voorbeelden van grote bands die met een groter budget op een groter label een veel minder product hebben afgeleverd.
Ik geloof in Rebel Souls en ben benieuwd naar wat zij in de toekomst nog voor ons in petto hebben.