Pallbearer - Heartless

Pallbearer - Heartless

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder doom metal

Marcel H. : Even wat voorgeschiedenis betreffende Pallbearer en bovengetekende. In 2010 maakte de band zeer grote indruk op mij met hun ‘2010 Demo’ en op die tape dan vooral met hun versie van ‘Gloomy Sunday’. In 2012 kwam dan eindelijk het langverwachte debuut ‘Sorrow And Extinction’ op de markt. Twee nummers van de demo, te weten ‘The Legend’ en ‘Devoid Of Redemption’ stonden daar in lichtelijk andere uitvoeringen op. Maar beide versies vond ik toch echt minder dan de eerdere versies. Ook de rest van de plaat viel mij best wel tegen.

In 2013 mocht Pallbearer op Roadburn op zowel de donderdag (op het grote podium) en op de Afterburner spelen. De Afterburner show heb ik niet gezien, maar die op het hoofdpodium wel en daar zakte de band door het ijs en dan vooral de zang die echt hemeltergend vals was op momenten. In 2014 bracht men ‘Foundations Of Burden’ uit en die plaat beviel mij stukken beter dan het debuut. Hier ging men meer een progressievere kant op. Oké, nog steeds doom die duidelijk beïnvloed was door Warning.

Nu komt de band dan met album nummer drie op de proppen. Erg benieuwd was ik dan ook of men de stijgende lijn van plaat nummer twee zou weten door te trekken. Ja, dus. Nog minder doom en nog meer progressief, maar verdorie wat is het superbe uitgevoerd. Vanaf de eerste tonen van het titelnummer ‘Heartless’ tot aan de laatste van het epische sluitstuk ‘A Plea For Understanding’ weet de band mij te overtuigen en mijn aandacht voor de volle 100% vast te houden. Behalve de nummers klopt de productie ook nog eens aan alle kanten. Het ademt waar nodig, is zwaar waar nodig. Dan is het weer breekbaar… Pracht werk op alle fronten

Dit jaar staat Pallbearer weer op Roadburn en wel op mijn verjaardag. Kans dus voor de band om zich live te revancheren. Kijk, dat zou nog eens een mooi verjaardagscadeau zijn.