Nova Collective - The Further SIde

Nova Collective - The Further SIde

Label : Metal Blade | Archiveer onder fusion / jazz

Bart : A labour of love. Zo noemt de band dit album. En ik heb het lief. Nova Collective is een nieuw collectief... Drummer Matt Lynch en bassist Dan Briggs hebben al een geschiedenis samen: Trioscapes is hun andere muzikale fenomeen - en daar zouden we binnenkort ook iets nieuws van moeten horen! De andere helft bestaat uit gitarist Richard Henshall en toetsenist Pete Jones. Je zou ze zomaar eens kunnen kennen van Haken.

De muziek op 'The Further Side' is erg fusion. Het geluid is modern - denk aan een update van Planet X en Liquid Tension Experiment-, maar de muziek is veel jazz-geori├źnteerde dan de meeste progressieve rock "fusion". En het is niet de lyrische, romantische kant van jazz. Het is het harde, snelle, onaflatend groovende en verspringende, melodie-spugende gezicht van jazz. Het is extreem funky en levendig. En complex. Zoals Tony MacAlpine in Planet X, is soms een intu├»tieve uitbarsting van emotie vertaald in een schurend notensalvo wat we nodig hebben. De gitarist in Nova Collective is niet zo van die tak van sport. Maar in het afsluitende titelnummer krijgen we toch wat van die soort rechttoe rechtaan lyriek. Samen met toetsen die me aan Aziza Mustafa Zadeh doen denken, word ik toch weer lyrisch. Dus ja, dat is een goede afsluiter: opgeladen om het album weer opnieuw aan te zetten!

Dit album is van ontzettend hoog muzikaal niveau. Zijn er verder geen puntjes van kritiek? Nou, het hoesontwerp lijkt op een goedkope versie van Devin Townsend's 'Ocean Machine'...dus ja, daar heb je het: mijn grootste punt van kritiek op dit album. Geniet ervan!