Negative Symbols - Without Voices

Negative Symbols - Without Voices

Label : Eigen beheer | Archiveer onder black metal

Vera : Black metal. Yes! Instrumentaal. Hm? Alle songs hebben nummers, net zoals bij Karma To Burn en dat kan leuk zijn, maar ook slaapverwekkend. Je mist toch altijd die zanglijn. NEEN. Niet bij Negative Symbols, want deze einzelgänger muzikant vangt dit allemaal mooi op met gitaarmelodieën. We hadden het zelf ook niet verwacht, maar we hebben heel de rit uitgezeten en zijn nu nog niet moe van ’s mans gitaarescapades.

Waar gaat dit over? Dit is een project van de vroegere live bassist van Der Weg Einer Freiheit. Benedikt Willnecker was ook nog de bezieler van de Berlijnse band Ära Krâ, maar die ken ik niet. Nu heeft hij zijn fantasie de vrije loop gelaten in puur muzikaal opzicht en dat sluit vrij nauw aan bij Der Weg Einer Freiheit, maar heeft toch een meer open visie. Alsof je over landschappen zweeft op de tonen van ’s mans verheerlijkende gitaar tremolo’s. Want die zijn er in overvloed. Je moet dus wel de affiniteit met black metal hebben om hier ten volle van te genieten. Mijn reserve ging al in rook op toen ik de gast gitaar hoorde spelen. Dit is werkelijk onaards. Goed, hij valt na veertig minuten danig in herhaling en we horen ook wel dat dit een eenmansproject is met geprogrammeerde drums, maar toch slaat de balans over naar positief. Zeer positief zelfs, omdat die Benedikt de zanglijnen mooi kan vertalen naar gitaarmelodieën en daar geen uiterst melodieuze aanpak voor schuwt. Het is waar: etherische gitaarescapades, akoestische fragmenten om tot bezinning te komen, plotse uitvallen met zwartgeblakerde furie zonder zang, het zit er allemaal in. En het is fantastisch gedaan!