Mordbrand - Wilt

Mordbrand - Wilt

Label : Carnal Records | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Het Zweedse Mordbrand heeft sinds ’Imago’ (2014) niet bepaald stilgezeten: een split met Rite, een compilatie album en een prima EP (‘In Nighted Waters’), die later ook nog werd uitgebracht als split met Gravehill. Nu dus weer een full-length van de mannen. Het recept is – op het eerste gehoor - niet wezenlijk veranderd: in van midtempo tot meer galopperende tempo’s voorbijrazende, denderende en zagende Zweedse oldschool, met zo nu en dan een rapper uitstapje en te allen tijde een smerig randje. Rauw, lomp, maar toch pakkend. Case closed?

Nee. ‘Wilt’ is veel meer dan ”gewoon een goede OSDM schijf”. Mordbrand levert hier een dijk van een dreigende, duistere plaat af, waar de individuele songs voorop staan en de ruimte krijgen zich te ontwikkelen tot op zichzelf staande entiteiten – maar wel binnen de sfeer van de plaat als geheel. ”Wazig gelul, meneer de reviewer!” Ja, wellicht wel. Wat ik wil zeggen is dat dit geen plaat is die het ene oor in gaat en het andere weer uit, waarbij je achterblijft met het idee dat je op zich best een aardige schijf hebt gehoord die netjes alle ‘genre vakjes’ heeft weten aan te vinken. De nummers op ‘Wilt’ zijn stuk voor stuk op zich staande juweeltjes, met een eigen smoel - maar ze passen wel in het geheel van de plaat, die qua sfeer dreigender, duisterder, obscuurder is dan het eerdere werk van het drietal.

De fantastisch gruizige gitaar sound legt een degelijke bodem van klassieke oldschool Swedeath, maar de band legt de lat veel hoger. Gitarist Björn Larsson weet tonen uit z’n instrument te toveren die angstaanjagend en misselijk makend zijn, de band speelt meesterlijk met tempo versnellingen (‘At The Larvae Column’!) en de strot van Per Boder maakt het geheel af. Er hangt continue een belofte van geweld, een zweem van gevaar over de songs. De melodielijnen zijn er niet alleen om even wat fijne variatie of catchiness aan te brengen tussen het ruige riffwerk, maar hebben als hoger doel om een zweem van naargeestigheid en zwartgalligheid te verspreiden. Pure oldschool death metal met een zwarter-dan-zwart pulserend hart.