Moonloop - Devocean

Moonloop - Devocean

Label : Listenable | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Het Spaanse Moonloop is al in de weer sinds 2001, maar dit uit het zonnige Barcelona afkomstige viertal bracht slechts één album uit, namelijk ’Deeply From The Earth’ in 2012. Ze hebben hun bandnaam gekozen, geïnspireerd door een Porcupine Tree song, maar misschien was het logischer geweest om een song van Opeth uit te kiezen. Goed, het ‘verboden woord’ is hier gevallen, maar dat hebben de heren totaal aan zichzelf te danken. Deze smakelijke opvolger ‘Devocean’ klinkt namelijk helemaal zoals Opeth rond de eeuwwisseling. Laat ons daar toevallig nou geen bezwaar tegen hebben. Hoe meer Opeth, hoe meer vreugd, toch?

Vlugge beslissers weten nu genoeg, maar laat ons dit schijfje toch maar met wat meer woorden beschrijven. Moonloop bestaat uit meer dan getalenteerde muzikanten die de kunst van progressieve death metal totaal onder de knie hebben. Bovendien zijn ze natuurminnend en milieubewust, dat blijkt uit hun teksten. In acht lijvige songs – gaande van zes tot negen minuten lengte – creëren ze genoeg ruimte om complexe wendingen en virtuoos instrumentaal vertoon te etaleren. Je dient het album dan ook meerdere keren te beluisteren om door de bomen het bos te zien. Is dat niet zo met elke doordachte plaat? Gitarist Eric Baule (speelt ook keyboards) heeft een ruwe, smakelijke grunt, maar vanaf het tweede nummer ‘Zeal’ duiken er ook serene, cleane vocalen op. Deze sublimeren de heftigheid en bovendien zorgen ze dat dit werkstuk van een uur niet echt ontoegankelijk wordt. In elke song zijn er wel semiakoestische passages van grote schoonheid die een zekere vredigheid ambiëren. Een mooi voorbeeld hiervan is het negen minuten durende ‘Oceans’, maar elke song is diepgaand en doordacht, met dissonante klanken, zwervende baspatronen, een klassieke gitaarsolo of bijzonder strakke riffstructuren. Heftige passages worden telkens afgewisseld met beschouwende stukken. Kortom, wie ooit Opeth fan was, maar de ruwheid nu mist, kan aankloppen bij Moonloop. Ze zullen niet van een koude kermis thuiskomen.