Memoriam - For The Fallen

Memoriam - For The Fallen

Label : Nuclear Blast | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Memoriam. De band werd opgericht ter ere en nagedachtenis van Bolt Thrower drummer Martin “Kiddie” Kearns, die helaas in 2015 veel te vroeg overleed. Bolt Thrower besloot na het overlijden van Kearns de tour-tank definitief te parkeren, wat zanger Karl Willetts er toe bracht om met Benediction bassist Frank Healy, Benediction (live)gitarist Scott Fairfax en oud Bolt Thrower drummer Andy Whale Memoriam op te richten. De band is dus een eerbetoon, maar dient voor de bandleden ook om het (dreigende) zwarte gat muzikaal te kunnen vullen. Zowel Benediction als Bolt Thrower hadden al jaren geen studio album meer opgenomen en een deel van de opgekropte creativiteit vind nu via Memoriam alsnog een uitweg.

Dit heeft eind 2016, begin 2017 geleid tot een tweetal demo’s (de ‘Hellfire Demos’ I en II). Op die twee 7”s konden we al vier tracks beluisteren, waarvan er drie nu ook debuut ‘For The Fallen’ hebben gehaald. Wie de demo’s al heeft gehoord, weet wat te verwachten: een stevig op de sound van zowel Bolt Thrower als Benediction voortbordurende bak oldschool death, van hoogstaande kwaliteit. Deze veteranen weten als geen ander hoe ze willen klinken: zwaar, stuwend, donderend, als een spreekwoordelijke aanvalstank over loopgraven heen walsend, terwijl er aan alle kanten artilleriegranaten ontploffen.

‘Memoriam’ trapt de plaat op stemmige wijze af: een slepende, zware track, gedomineerd door een hakkende riff en de brul van Karl Willetts. ‘War Rages On’ begint met de declaration of war die de Engelse prime minister Neville Chamberlain in 1939 uitsprak en ontwikkelt zich tot een op – niet verrassend – Bolt Thrower leest geschoeide bulldozer met ‘oorlogsvoering’ als onderwerp. ‘Reduced To Zero’ is qua thematiek een meer op de (geopolitieke) actualiteit inhakende track, die zich traag, slepend en donker ontwikkelt tot een aanzwellende pletwals. ‘Corrupted System’ is daarna een lekkere stamper, terwijl ‘Flatline’ weer meer in standje ploegende tank beukt. ‘Surrounded By Death’ kent een paar fijne versnellingen, die live ongetwijfeld gaan zorgen voor de nodige botbreuken en bakken met blauwe plekken. ‘Resistance’ heeft een stevige Swedeath vibe, wat overigens erg tof is met de kenmerkende vocalen van Karl Willetts. Met het stemmige en soms bijna doomy ‘Last Words’ zijn we dan alweer aanbeland bij de laatste track op ‘For The Fallen’.
Bolt Thrower’s ‘Those Once Loyal’ (2005) en Benediction’s ’Killing Music’ zijn de laatste (studio) releases van de twee bloedgroepen die tezamen het DNA van Memoriam vormen. Beide platen worden door fans van de bands gezien als prima albums, maar worden zeker niet gezien als hun beste werk. Beide bands hebben daarna nog succesvolle live gigs gespeeld en hebben een dijk van een back catalogue om uit te putten en stapels platen die ik nog veelvuldig draai. Toch was (en in het geval van Benediction, is) er nog altijd de hoop dat er nog een ijzersterke plaat aan zat te komen. Althans, bij mij wel – hoe gaaf de vele live shows die ik van beide bands gezien heb ook altijd waren. Het kost me om die reden zowel als liefhebber/fan, als als reviewer moeite om deze schijf niet te vergelijken met de sinds 2005/2008 “nooit gemaakte nieuwe” Bolt Thrower / Benediction albums. Maar goed, hoe vergelijk je iets wat wel is gemaakt, met iets wat niet is gemaakt? Niet doen dus.

Het moge echter overduidelijk zijn dat de sound van beide bands stevig doordreunt in de sound van Memoriam. En dat is eigenlijk ook wel mooi, logisch en prima. ‘For The Fallen’ gaat de metal wereld daarmee niet volledig op zijn kop zetten, maar is wel degelijk een ijzersterke plaat, die het ook zonder de treurige aanleiding verdiende om gemaakt en gehoord te worden. En ik ben blij voor de mannen dat zij in elk geval een (succesvolle) uitlaatklep hebben voor hun verdriet, woede - en hun muziek. Een uitlaatklep die zowel hen, als ons als fans, hopelijk ook weer een hoop vreugde zal brengen. Be warned: no matter how dark the season, Memoriam are on a crusade for oldschool death metal victory!