Majesty - Rebels

Majesty - Rebels

Label : NoiseArt Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Majesty behoort al zeventien jaar tot één van mijn meest favoriete bands, en eerlijk gezegd heeft men in mijn ogen nooit een zwak album afgeleverd. Twee jaar na het sterke ‘Generation Steel’ slaan zanger/bandleider Tarek Maghary en zijn krijgers wederom keihard toe met de achtste langspeler (het MetalForce album niet meegerekend).

Majesty is altijd trouw gebleven aan haar “true” heavy metal sound en stijl, en heeft al vanaf het legendarische debuut, ‘Keep It True’ (2000), haar eigen herkenbare sound, wat mede komt door het kenmerkende stemgeluid en zangtechniek van Tarek. Toch heeft de band – mijn inziens – nooit dezelfde plaat twee keer gemaakt en heeft zich met elk album verder ontwikkeld en vooruitgang geboekt. ‘Rebels’ is geen uitzondering op die regel. De plaat was aangekondigd als “Intenser, sterker en epischer”, en zodra de band na de intro losbarst met het fantastische strijdlied ‘Die Like Kings’ (die al enige tijd online te zien en te horen was) krijgen we precies dat! Mijn god wat is dit een geweldige en hoogst pakkende song. Krachtige riffs, pakkende coupletten, nog pakkendere refreinen, en een erg hoog headbang-gehalte; alles waar Majesty al twee decennia garant voor staat. Daarna is het album één grote heavy metal Walhalla in de Majesty traditie, en krijgen we snelle heavy/power metal knallers, stevige stampers, epische passages, en uiteraard een ballade (‘Across The Lightning’). De plaat bevat simpelweg geen zwakke momenten, en kent met songs zoals ‘Fireheart’, ‘Iron Hill’, ‘Fighting Till The End’ en de eerdergenoemde opener een aantal absolute hoogtepunten.

Alles bij elkaar is ‘Rebels’ een typische Majesty plaat, en dat betekent ook een boel heerlijke heavy metal clichés. En dat is precies wat wij van ze willen horen. Wat mij daarnaast opvalt is dat de keyboards een net iets grotere rol zijn gaan spelen, en dat, samen met de massieve, gladde productie laat een iets commerciëlere benadering horen. Maar is dat negatief? Nee, helemaal niet. Majesty is en blijft een “true” heavy metal band en heeft met ‘Rebels’ simpelweg een sterk album afgeleverd die niet alleen de oude fans tevreden zal stellen, maar ook een breder publiek zal aanspreken.