Lost In Grey - The Grey Realms

Lost In Grey - The Grey Realms

Label : NoiseArt Records | Archiveer onder gothic metal

Vera : Lost In Grey in een debuterende Finse band, maar met ‘The Grey Realms’ pakken ze meteen uit met een weelderig symfonisch werk. Aan het theatrale concept en de uitvoering is gewerkt sinds de band in 2013 werd opgericht door Harri Koskela die alles gecomponeerd heeft, keyboards speelt en instaat voor mannelijke zang. Je merkt dat dit album door een toetsenist geschreven is want de veelgelaagde keyboards en symfonische arrangementen treden meer op de voorgrond dan bijvoorbeeld het gitaarwerk van Miika Haavisto die slechts af en toe op de voorgrond treedt voor een levendige solo, maar vooral het geheel ondersteunt. Anne Lill schreef de teksten en zingt, maar maakte ook de feeërieke videoclip van de single ‘Dark Skies’. Emily Leone speelt naast haar vocale rol ook viool en zo heeft ieder lid bijgedragen, ook aan artwork en fotografie. Er is dus hard gewerkt aan ‘The Grey Realms’ en dat merk je. Elk bandlid heeft zijn/haar talenten kunnen ontplooien.

Het geheel is erg theatraal, met de nodige dramatiek en bombast gebracht. Vooral de veelheid aan zangstijlen is indrukwekkend: massieve koren, hoge sopraanzang, gewone vrouwenzang en naast morbide grunts is er eveneens cleane mannenzang te horen, soms in de rol van verteller, soms samenzang… Het is dus veel om op je te laten inwerken, maar elke luisterbeurt vermeerdert de toegankelijkheid. In het begin kan het namelijk druk en overvol overkomen, zeker wanneer de teksten nog een mysterie zijn. Omdat de zangstemmen van hoge kwaliteit zijn, is daar geen bezwaar tegen. Ook tal van folkloristische invloeden zijn verwerkt in de behoorlijk lange songs en in de twaalf minuten durende titelsong heerst er ook een etherische atmosfeer. Het verhaal gaat immers over een vrouw, Lillian, die aan de wreedheid op aarde tracht te ontsnappen naar een paradijselijke plek. Vandaar ook dat feeëriek tintje, al loert er altijd duisternis om de hoek. Een duisternis waar deze band uit het noorden van Finland pas half januari uit ontwaakt is met de eerste zonnestralen sinds maanden. Wat kunnen ze beter doen dan, tezamen met de komst van de lente, hun levenswerk (tot hier toe) openbaren? Stuff voor symfonische metalfans en liefhebbers van soundtrackachtige muziek!