Lock Up - Demonization

Lock Up - Demonization

Label : Listenable | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : ”Play fast or die!” is het motto van Lock Up. Dat gold voor de voorgaande plaat van deze internationale grindcore superstars band, ‘Necropolis Transparent’ (uit 2011 alweer), maar dat geldt zeker ook voor ‘Demonization. Muzikaal zijn de heren hun rappe roots trouw gebleven. Sterker nog, waar de sound op ‘Necropolis Transparent’ nog wat richting oldschool death was opgeschoven, gooit de band het op deze vierde langspeler weer stevig over de ouweschool grindboeg. En dat gaat uiteraard gepaard met rap hak, zaag en timmerwerk, aangevuld met opgefokte zang van Kevin Sharp. Kevin Sharp? Jup! De vorige plaat was nog met Tompa (At The Gates) op zang. Maar ‘Demonization’ is opgenomen Sharp als nieuwe zanger in de gelederen, die al eerder met Shane Embury (bas, Napalm Death) samenwerkte in Venomous Concept en die we ook nog kennen van Brutal Truth.

De all star factor is dus nog altijd stevig en zelfs meer op het grindcore genre toegespitst. Sterker nog, zijn energieke strot past eigenlijk nog wel beter bij de stijl van Lock Up.
De mannen hebben er duidelijk zin in en zijn goed in vorm: drummer Barker is idioot rap en strak, Reisenegger weet bijzonder effectieve en aggressieve riffs uit z’n gitaar te toveren, Embury legt een lomp fundament neer en de strot van Sharp maakt het geheel af. Het resultaat is een heerlijke, no-nonsense deathgrind kraker van hoogstaand niveau. Ook productioneel is ‘Demonization’ behoorlijk hoogstaand: elke tom fill van Barker, elke ronkende-plonk van Embury op z’n bas: ze komen altijd goed door tussen het stevig raggende zaagwerk van gitarist Reisenegger en de brul van Sharp. Swingend, energiek, opgefokt, aggressief, groovend en vooral: ”Play fast or die!” Ouderwets goede deathgrind, in een productioneel modern jasje. Lekker plaatje!