Junius - Eternal Rituals For The Accretion Of Light

Label : Prosthetic Records | Archiveer onder different metal

Cedric : Vooroordelen zijn nooit goed, zeker niet als het over muziek gaat, iets waar wij als liefhebbers van stevige gitaren wel vaker tegenaan lopen. Maar vroeg of laat betrap je jezelf er op dat je onbewust toch ook vaak beslissingen neemt gebaseerd op vooroordelen. Zo ken ik Junius al jaren bij naam maar heb ik nooit de moeite genomen een plaat van hen te beluisteren, want zonder aanwijsbare reden ging ik er steeds van uit dat die band zou klinken als een dertien-in-een-dozijn sludge band. Na een eerste luisterbeurt van hun nieuwste plaat merkte ik echter al snel op dat dat een grote vergissing bleek te zijn. ‘Eternal Rituals For The Accretion Of Light’ is een sterke plaat, en Junius blijkt eigenlijk een zeer interessante band te zijn.

Junius is afkomstig uit Boston en sinds ‘Forcing Out The Silence’ uit 2004 bracht de band in totaal reeds tien schijfjes uit, waaronder ook een split met Rosetta. Ja, dan denk ik dat ik wel nog wat schade heb in te halen! De muzikale stijl van Junius valt niet makkelijk te beschrijven. Doorheen heel de plaat hoor je invloeden van sludge, punk, metal, industrial en progressieve rock de revue passeren. Maar het belangrijkste element in de sound van de band is een donkere, bijna new-wave achtige sfeer, waardoor ik regelmatig aan Type O Negative en Joy Division moet denken. Maar ook Neurosis en Killing Joke zijn namen die me regelmatig te binnen schieten bij het beluisteren van ‘Eternal Rituals For The Accretion Of Light’. De diepe stemklank van Joseph E. Martinez voert de luisteraar vaak mee naar donkere 80’s taferelen, en in combinatie met de stevige muziek zorgt dit resoluut voor een gevaarlijk klinkende sound.

En als we het dan toch over de sound hebben, dan moet ik toegeven dat ik de productie van de plaat zowat het minste aspect vind. De productie was in handen van Will Benoit (Caspian, Rosetta, Ellie Goulding), die ooit zelf nog basgitaar heeft gespeeld bij de band, maar jammer genoeg mist de algemene sound wat pit en diepte. Laat dat echter geen domper op de feestvreugde zijn, want Junius levert met deze ‘Eternal Rituals For The Accretion Of Light’ (wat een titel!) wel een meer dan goede plaat af. De songs ‘March Of The Samsara’ en ‘Clean The Beast’ zijn alvast twee luistertips dat je een goed beeld zullen geven van wat je muzikaal kan verwachten op dit album.