Dyecrest - The Way Of Pain

Dyecrest - The Way Of Pain

Label : Noise Records | Archiveer onder heavy / power metal

David : 'The Way Of Pain' is het debuut van het Finse Dyecrest en daarmee zet deze jonge band het jaar meteen op uitstekende wijze in. In tegenstelling tot menige andere band imiteert Dyecrest niet klakkeloos het gros van het huidige power metal genre maar probeert aan de muziek toch haar eigen draai te geven. Zo hoor je dan wel duidelijk invloeden van de klassiekers zoals Helloween en zijn ook de breed opgezette koren die je tegenwoordig vaak hoort van de partij. De band schuwt echter niet ook regelmatig wat progressiever uit de hoek te komen of een fikse portie agressie in de nummers te verwerken. Dit overigens zonder ook maar één moment het melodieuze aspect van de muziek uit het oog te verliezen. Verder handelen voor één keertje de teksten eens niet over fictieve werelden, draken en machtige strijders maar zijn eerder serieus en donker van aard.

Ook het gitaarwerk en ritmesectie zijn zondermeer uitstekend te noemen. Solo's en leads zijn voortreffelijk maar vooral zeer smaakvol ingebracht in functie van de nummers (dus geen onnodig gepiel). Ook zanger Janne Oksanen kwijt zich behoorlijk van zijn taak. Hij beschikt over een heldere en krachtige stem en probeert geregeld de nodige variatie in zijn zang in te brengen, wat dan ook redelijk geslaagd is. Momenteel mist hij echter nog net dat beetje extra uitdrukkingskracht dat nodig is om volledig te overtuigen. Het geluid uiteindelijk is voor een debuut zelfs behoorlijk goed te noemen. De productie is krachtig met alle instrumenten duidelijk in de mix, iets wat eigenlijk ook niet zo verrassend is als je bedenkt dat niemand minder dan Piet Sielck hiervoor verantwoordelijk is. Met 'The Way Of Pain' levert Dyecrest meteen één van de betere debuut platen van het laatste jaar af. Prima cd van een veelbelovende jonge band.