Celestial Bodies - Spit Forth From Chaos

Label : I, Voidhanger Records | Archiveer onder black/pagan metal

Jurgen : Het tegen de veertig minuten durende debuut van het Nederlandse Celestial Bodies is er één die goed aan de haal gaat met de – om het zo te zeggen – meer gangbare (metal)muziekwetten. Niet geheel verwonderlijk, wetende uit welke bands dit duo (in de basis) voortkomt. Celestial Bodies is namelijk het duivelse broedsel van leden van Nihill en Dead Neanderthals. Nihills diep in noise badende rituele, occulte black is erin terug te horen, evenals de avant-garde en – jaja – zelfs het op free-jazz gebaseerde improvisatiekarakter van Dead Neanderthals.

In elf overwegend korte nummers – gemiddeld drie tot vier minuten – wordt op ‘Spit Forth From Chaos’ pikzwart blasfemisch serpenten-gif ongekend gemeen en stevig op je uitgespuugd, inclusief de ijskoude black screams. En ja, dat gebeurt gevaarlijk vanuit rijkelijk chaotische black. De merendeel kortere songlengtes zijn eigenlijk wel precies goed. Vooral de overvloedige spervuren van – vaak tegendraads – snijdende noise/elektronica en fragmentarisch klapperende drums (met jazz feel) kunnen soms als een aardige beproeving worden ervaren. Van enig houvast biedende afgebakende songstructuren is ook weinig sprake. De met furieuze kracht om zich heen slaande avant-garde noise breekt onverbiddelijk met de eerder genoemde wetten.

‘Spit Forth From Chaos’ is bij elkaar genomen een rauw en compromisloos album geworden. Celestial Bodies weet in zijn pure helse razernij de gemeen giftige en buitengewoon indringende partij experimentele black sterk te brengen. Veel staat daartoe in dienst van de vermorzelende chaotische tendens; compositorisch is het gros van het album eraan opgehangen. ‘Spit Forth From Chaos’ laat zich daarom het beste als één geheel beluisteren. Om zo de samenhang in deze stortvloed van intense duisternis te kunnen traceren en te voelen. Echter lang niet voor iedereen weggelegd. Maar, zij die hun handen niet zomaar omdraaien voor goed doorgevoerde experimentele en zwartgallige metalklanken, gaan mogelijk dik om voor deze knap intrigerende waanzin.