Caricature - Unborn

Caricature - Unborn

Label : Eigen beheer | Archiveer onder different metal

Patrick : Wat cover art al niet kan betekenen ... tijdens een speurtocht naar wat nieuwe muziek op Bandcamp viel de EP ‘Unborn’ van Caricature mij in eerste instantie op door de ongebruikelijke cover art. Niet mooi, niet lelijk; het viel simpelweg op. Dan toch maar even de muziek beluisteren... bleek daar toch een progressief pareltje verstopt onder de ezelskop.

Caricature is Joseph Spiller, die voorheen in System Divide, Binary Code, Last Chance To Reason en Too Late The Hero speelde. Op ‘Unborn’ neemt hij alle instrumenten en zang op zich, met uitzondering van de gitaar solo’s op ‘Unborn’, ‘Spark’ en ‘End Of Two Worlds’. Deze zijn van de hand van Ray Suhy (Cannibal Corpse, Six Feet Under). Spiller is ook verantwoordelijk voor het schrijven van alle tracks, al heeft Peter Rutcho (Abnormality, Revocation) aan ‘End Of Two Worlds’ ook zijn bijdrage geleverd. ‘Unborn’ beslaat vijf tracks en het pakt uit als een muzikale legering van jewelste. Er wordt door Spiller voortdurend gespeeld met elementen als sfeer, tempo en opbouw; van zwaar en brommend (‘Unborn) tot ingetogen (Spark’; een power ballad van het zuiverste water) en dan weer dreigend (het groovy, enigszins thrashy ‘End Of Two Worlds’). Tel daarbij de wat eigenzinnige, maar wonderwel goed uitpakkende, zang van Spiller bij op en het mag duidelijk zijn dat je een muzikaal ratjetoe staat te wachten. Het resulteert in vijf tracks die verschillend zijn, maar op de één of andere manier toch ook een fraai samenkomen en een mooi geheel vormen.

‘Unborn’ is een muzikale rollercoaster vol verschillende muzikale inkleuring, wat wonderwel toch ook tot een samenhangend geheeld doorkomt. Of dat bij een volledig album ook zou zijn, is de vraag maar voor nu is dit een verrassende kennismaking met Caricature.