Holy Martyr - Darkness Shall Prevail

Holy Martyr - Darkness Shall Prevail

Label : DragonHeart Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Ik had de hoop al bijna opgegeven, maar wat is dit? De Italiaanse krijgers van Holy Martyr komen zes jaar na het magistrale ’Invincible’ toch nog met een nieuw album? Ik ben een ENORME fan van de voorgaande drie releases van deze epische heavy metal kwintet, en logischerwijze was ik heel erg enthousiast over het nieuwe wapenfeit.

Ik weet niet of mijn verwachtingen te hoog waren of wat dan ook, maar deze ‘Darkness Shall Prevail’ doet het hem helemaal niet voor mij! Dat de band gekozen heeft voor een tragere en meer slepende aanpak hoeft niet per se slecht te zijn, maar de nummers komen totaal niet op gang en hebben totaal geen impact. De kracht, de intensiteit, de vurigheid en de oorlogszuchtige uitstraling, en de energie die de vorige albums hadden mis ik hier totaal. Het geheel klinkt ontzettend ongeïnspireerd en nog erger dan dat, behoorlijk saai. Het doet mij werkelijk pijn om dit toe te geven, want zoals gezegd ben ik een grote fan van deze band en had deze plaat dolgraag de hemel in geprezen. Maar helaas. Elke song bevat aardige ideeën, maar komt helaas niet verder dan dat. De anders erg sterke vocalen van Alessandro Mereu komen hier ook totaal niet tot hun recht en klinken, ondanks het feit dat hij ze met passie en vurigheid over probeert te brengen, net zo ongeïnspireerd als de muziek. De verveling slaat dan ook vrij snel toe, en het is een moeilijke opgave om de plaat van begin tot eind uit te zitten. En helaas verandert dat na meerdere luisterbeurten ook niet.

De enige song die in de buurt komt van het kwaliteit van het oude werk is de afsluiter, ‘Born Of Hope’. De rest van het materiaal ontstijgt de middelmaat helaas niet. Daarnaast is de productie ook behoorlijk middelmatig, en alles bij elkaar is ‘Darkness Shall Prevail’ een album met een bijzonder bittere nasmaak voor mij als fan. Jammer!