Havok - Conformicide

Havok - Conformicide

Label : Century Media | Archiveer onder speed / thrash metal

Nima : Sinds de release van hun debuut, [urk=http://www.lordsofmetal.nl/nl/reviews/view/id/14517]‘Burn’[/url] (2009), heeft het Amerikaanse Havok een aardige naam en reputatie voor zich verdiend in de thrashregionen. Met drie sterke albums heeft het kwartet zich al dik bewezen en heeft op elke plaat vooruitgang laten horen, maar is ook trouw gebleven aan hun old-school thrash roots.

Met de (digitale) singles ‘Hang ‘Em High’ en ‘Ingsoc’ hadden we al een voorproefje gekregen van de vierde langspeler, waarbij de eerstgenoemde mij volledig wist te overtuigen, terwijl de technische laatstgenoemde mij totaal niet aansprak. Na het horen van ‘Ingsoc’ had ik dan ook enigszins mijn twijfels over de nieuwe plaat. ‘Conformicide’ gaat in principe verder waar ‘Unnatural Selection’ ophield. Kregen we op de laatste plaat iets meer groove voor de kiezen, ligt de nadruk op ‘Conformicide’ echter veel meer op de technische kant. Wat meteen bij de opener ‘F.P.C.’ opvalt zijn de technische basloopjes, die mij doen denken aan bands zoal Cynic, Coroner en consoorten. En vooral die basloopjes komen regelmatig terug op het album. Puur muzikaal en technisch gezien hebben de heren zich op alle fronten overtroffen en laten hun sterkste kant tot nu toe horen. Gevoelsmatig is dit echter het minst interessante album voor mij, daar mijn voorkeur uitgaat naar de meer rechttoe rechtaan aanpak.

Nou ben ik ook niet vies van een beetje techniek en kan bands zoals Coroner, Death, Nocturnus en consoorten bijvoorbeeld erg waarderen, maar in dit geval gaan die technische taferelen, hoe indrukwekkend ze ook zijn, ten koste van de spontaniteit, en vooral de intensiteit. De vaart wordt er – voor mij – constant uitgehaald, waardoor ik regelmatig afdwaal en de aandacht er niet bij kan houden. Dat is jammer, want de snelle, agressieve en hoogst opgefokte rechttoe rechtaan thrash stukken waar de band om bekend staat klinken sterker dan ooit, en zorgen regelmatig voor de nodige kippenvel. Voor mijn gevoel worden de geweldige en hoogst pakkende riffs, en de heerlijk opgefokte lading constant onderbroken en “afgeremd”, waardoor de ultieme climax er uitblijft. Dat in tegenstelling tot de eerste twee platen, en vooral ’Time Is Up’, die regelmatig hoogtepunten bereikten. De eindscore is dan ook het gemiddelde van techniek/songwriting/muzikaliteit (90) en het totaalgevoel (70).

Alles bij elkaar is ‘Conformicide’ absoluut een sterk album en de band bewijst nogmaals veel meer in haar mars te hebben. Ook op geluidstechnisch niveau is dit de beste plaat van Havok tot nu toe, en fans van technische old-school thrash (en thrashy death metal) kunnen deze gerust in huis halen. Ik zet liever nogmaals de eerste twee albums op.