Fairytale - Battlestar Rising

Fairytale - Battlestar Rising

Label : Art Gates Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Vijf jaar geleden maakte ik voor het eerst kennis met het Duitse Fairytale middels hun twee langspeler, ’Rise Of The Twilight Lord’. De traditionele, bij vlagen epische heavy/power metal van de heren kon ik zeker waarderen, en al was de plaat zeker geen hoogvlieger en er was genoeg ruimte voor verbetering, kon men over algemeen goed overtuigen.

De opvolger heeft lang op zich laten wachten, maar eind vorige maand was de derde langspeler, ‘Battlestar Rising’ een feit. En laat ik maar gelijk zeggen dat de band zichzelf en de voorganger flink heeft overtroffen. Alhoewel de muziek nog altijd in de categorie heavy/power metal valt, is de muzikale roer enigszins omgegooid en is de naam Iced Earth het absolute referentiepunt hier, maar ook latere Jag Panzer, Nevermore en co. Tegenwoordig worden de vocalen verzorgd door het geweldige Carsten Hille (o.a. Javelin), die het geheel naar een veel hoger niveau tilt met zijn mooie, krachtige stem en sterke prestaties. De rest van de band heeft daarnaast duidelijk vooruitgang geboekt, en ook op songwriting niveau laat men een veel meer volwassen kant van zich horen.

Het gros van het materiaal is mid-tempo en heeft een slepende, epische karakter, en Hille’s stem, die soms akelig in de buurt van Matt Barlow komt, past daar perfect bij. Daardoor heeft de plaat daarnaast een heerlijk duistere, en ietwat melancholische lading, die goed past bij de zwaarmoedigheid van deze tijd van het jaar. Gelukkig gooit men de tempo ook regelmatig omhoog en komt met krachtige, pakkende riffs die de nekspieren als vanouds aan het werk zetten.

De tien songs (de intro’s ‘Face The Truth’ en ‘The Admiral’s Speech’ niet meegerekend) die men hier laat horen zijn alle goede composities, en met het titelnummer, ‘Colony (The Final Battle)’, ‘Viper Pilots’ en het prachtige ‘Man Or Machine’ bevat de plaat een aantal absolute uitschieters. Alles bij elkaar is ‘Battlestra Rising’ een zeer respectabele album in zijn soort en een enorme stap in de goede richting voor Fairytales. Fans van het genre moeten deze plaat zeker een kans geven.