Cellador - Off The Grid

Cellador - Off The Grid

Label : Scarlet Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Met hun ’Leaving All Behind’ demo uit 2005 wist Cellador meteen de aandacht op zich vestigen middels sterke, ultrasnelle power metal, scoorde een deal met Metal Blade en kwam een jaar later met het sterke debuut, ’Enter Deception. Ik weet niet wat er met de band gebeurde, maar het eerste levensteken kwam pas in 2011 met de in eigen beheer uitgebrachte demo/EP, ‘Honor Forth’. De microfoon was overigens overgenomen door gitarist/bandoprichter Chris Petersen, die zich ook op vocaal gebied bewees. De vier tracks die men op de EP liet horen sloten perfect aan bij hetgeen men op het debuut liet horen, maar ik miste hier die vurigheid en onmiddellijke overtuigingskracht..

Na de bovengenoemde EP werd het wederom behoorlijk rustig in Cellador camp. De stilte wordt deze maand, maar liefst elf jaar na het debuut, eindelijk gebroken en is de tweede langspeler – die op Peterson na een compleet nieuw line-up voorstelt – een feit. En mij god, wat is dit toch een heerlijk plaatje geworden. Op ‘Honor Forth’ leek het soms erop dat de band een moderne kant op wilde. Gelukkig is daar op ‘Off The Grid’ geen sprake meer van. De nieuwe bezetting heeft gelukkig geen invloed gehad op de muzikale richting, en heel kort door de bocht gezegd is dit de overtreffende trap van het debuut. Deze plaat laat echter een nog sterkere band horen, die de vorige bezetting op alle fronten overtreft. Wat we hier hebben is simpelweg snelle power/speed metal van de bovenste plank. De tempo ligt wederom behoorlijk hoog, en de riffs, blastbeats, solo’s en talloze noten vliegen je constant om de oren. In vergelijking met het debuut is het nieuwe materiaal echter iets afwisselender.

Alhoewel de plaat een logisch vervolg op ‘Enter Deception’ is, heeft ‘Off The Grid’ een nog grotere power metal lading, en dat heeft voor een groot deel ook te maken met de zang van Peterson. De beste man heeft zich in de afgelopen jaren op vocaal gebied flink verbetert, en zich ontwikkelt tot een volwaardige, en uitstekende vocalist. Hij heeft een mooie, typische power metal stem (echter zonder zoetsappig of “cheesy” te klinken), en alhoewel zijn voorganger, Michael Gremio, ook een uitstekende vocalist was, past Peterson’s stem mijn inziens beter bij Cellador. Zijn nieuwe bandmaten zijn tevens uitstekende muzikanten die op instrumentaal en technisch niveau ook weinig te wensen laten. Kortom: uitstekende composities, uitstekende muzikanten en vocalen, en een prima productie. Wat wil je nog meer? Enige punt van kritiek kan zijn dat de nummers, door het snelle karakter van de muziek en het feit dat er enorm veel gebeurt, langere tijd nodig hebben om te blijven hangen. Echter is dat geen reden voor geklaag. Alles bij elkaar is ‘Off The Grid’ een sterke plaat die de fans van snelle, doch melodieuze power metal, en bands zoals Dragonfore, Helloween, Power Quest, Galloglass en co. absoluut zal aanspreken.