Black Map - In Droves

Black Map - In Droves

Label : eOne Music | Archiveer onder alternative / pop

Ruben : Op het eerste gezicht is de post-hardcore combinatie van pop elementen met heavy riffs die Black Map produceert helemaal niet zo origineel. Het trio uit San Francisco verdient een compliment voor het feit dat ze met slechts drie man zo’n vol, strak geluid voort weten te brengen. ‘In Droves’ is het tweede album van deze Amerikanen die daarmee een prima vervolg aan hun carrière hebben weten te geven.

Vooral de loepzuivere, heldere zang van bassist Ben Flanagan is een fantastisch aspect aan deze poppy metalband. Het dient als een breekbaar tegengewicht voor de zwaardere riffs, zonder ooit krachteloos te voelen als het nodig is. Wel wordt zijn stem naar mate het album vordert wat voorspelbaar, iets wat exemplarisch is voor ‘In Droves’. Bij vlagen staat de band op om iets briljants te doen, zoals op de uptempo opener ‘Run Rabbit Run’, of in het refrein van ‘Ruin’. De band voelt bij vlagen als een combinatie van Three Days Grace, Elbow en Shinedown, om een greep te doen uit mogelijke invloeden. Met name ‘Dead Ringer’, beginnend met een aardige drumfill die uitkomt in een rustig, groovy bassloopje en een prachtig ingehouden refrein, is de moeite waard. Het rauwere sluitstuk, ‘Coma Phase’ heeft eigenlijk alles wat Black Map de luisteraar te bieden heeft. De rauwe stem van Flanagan en de heavy, snelle riffs van Mark Angles geven dit nummer nét iets extra’s. Het is in zo’n zes minuten een complete showcase van wat ‘In Droves’ bevat, iets wat in de nummers daarvoor misschien nét miste.