Bloodbound - War Of Dragons

Bloodbound - War Of Dragons

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Het Zweedse Bloodbound is een van die bands die vasthoudt aan haar oorspronkelijke sound, maar toch op elk album met een andere aanpak komt en net iets anders klinkt. Anno 2017 zijn we aanbeland bij album nummer zeven, en ook deze ‘War Of Dragons’ is net iets anders dan diens voorgangers, maar toch weer Bloodbound.

De vorige twee albums, ’In The Name Of Metal’ en vooral ’Stormborn’ waren ontzettende sterke heavy/power metal releases, en mijn inziens moeilijk te overtreffen. En helaas is dat met ‘War Of Dragons’ ook niet gelukt. Op de laatste plaat riep men hier en daar aardig de sfeer op van collegae landgenoten Sabaton, maar gelukkig niet zo saai deze. Op ‘War Of Dragons’ lijkt het alsof de heren wel heel erg hun best hebben gedaan om Sabaton te benaderen. En wat ik niet begrijp is waarom. Ik bedoel, ik ben dol op clichés en een beetje “cheese” vind ik absoluut niet storend. Sommige nummers die we hier horen zijn echter zelfs voor mij net iets te cheesy. Het begint al gelijk na de intro met ‘Battle In The Sky’ (wel een lekker nummer, eerlijk is eerlijk) en vooral de daaropvolgende ‘Tears Of A Dragonheart’ en het titelnummer. Het Sabaton (maar ook Rhapsody Of Fire) gehalte is erg hoog, en helaas zijn de nummers dit keer wel net zo eentonig als de Zweedse collegae. Gelukkig heeft men in Patrik “Pata” Johansson een veel betere zanger in het arsenaal, maar echt boeien kunnen deze songs niet. Ja, het is allemaal catchy, episch en massief, maar oh zo eentonig waardoor ik mijn aandacht er simpelweg niet lang bij kan houden. En helaas bevat de plaat veel meer van dit soort songs, waardoor ik mij voor het eerst begin te vervelen bij een Bloodbound album!

Het nummer ‘Silver Wings’ wijkt enigszins af en heeft mooie Keltische klanken en een ontzettend pakkende refrein, die in tegenstelling tot de meeste songs wel echt indruk maakt. Dat geldt ook voor het krachtige, uptempo ‘King Of Swords’ die meer in het straatje van de vorige twee albums ligt. Vanaf ‘Guardians At Heaven’s Gates’, die een heerlijke uptempo power metal nummer is in het straatje Helloween, lijkt de oude geest toch weer terug te komen. Zo zijn ‘Symphony Satana’ en ‘Starfall’ ook typische Bloodbound power metal knallers, die ook de sfeer van Edguy en Avantasia oproepen. Ook de afsluiter ‘Dragons Are Forever’ is een prima nummer, echter met een veel te cheesy refrein.

Alles bij elkaar is ‘War Of Dragons’ absoluut een sterk album, en uiteraard laten de heren op vocaal en instrumentaal niveau geen ruimte voor discussie. Ook is het album absoluut vermakelijk en bevat genoeg om er van te genieten. Alleen ben ik niet echt gecharmeerd van de Sabaton-benadering en ben zeker van mening dat dit ten koste van de band’s kracht en identiteit is gegaan. Bloodblound heeft dat helemaal niet nodig en zijn eigenlijk tig keer beter dan Sabaton. Maar goed, commercieel succes kan natuurlijk erg aantrekkelijk zijn, en het is de band van harte gegund. En gezien de populariteit van de Zweedse Panzer bataljon zal Bloodbound waarschijnlijk een groter publiek kunnen aanspreken. Persoonlijk zet ik echter liever één van de vorige albums op.