Author - Lopun Alku

Author - Lopun Alku

Label : Naturmacht Productions | Archiveer onder black metal

Nima : Author is het geesteskindje van meneer “J.V.” die met ‘Lopun Alku’ zijn eerste langspeler op de wereld loslaat. Author speelt ouderwetse no-nonsense black metal die je regelrecht terugbrengt naar begin negentiger jaren.

Wat we hier hebben zijn zes compromisloze pure black metal tracks die de ware essentie van het genre en het authentieke black metal gevoel vereren. Denk maar aan oude Satyricon, Darkthrone, Setherial, Gorgoroth, landgenoten Horna, Sargeist, Behexen en consoorten, en je weet ongeveer in welke richting je het zoeken moet. En dat staat garant voor snelle, scherpe riffs en blastbeats, afgewisseld met stevige mid-tempo stampers en slepende, ijskoude, melancholische passages, met een scherpe gitaarsound en ijzige vocalen die door dwars door je heen lijken te snijden. Gelukkig is er niet gekozen voor de rampzalige, ruisende stofzuiger productie die veelal als “true” wordt bestempeld, maar de plaat heeft een fatsoenlijke productie meegekregen die tegelijkertijd erg old-school, en duister klinkt. Van originaliteit en vernieuwing is uiteraard geen sprake, maar daar gaat het ook helemaal niet om. Dit is black metal zoals deze aanvankelijk was bedoeld, en dat is het enige waar het hier om gaat.

Alle zes tracks die J.V. hier laat horen zijn sterke en goed doordachte, kwalitatief hoogwaardige (en zoals gezegd) pure black metal composities. Op de drums na is J.V. alleen verantwoordelijk geweest voor het geheel, en bewijst naast een goede componist ook de nodige instrumentale en vocale capaciteiten te bezitten. Alles bij elkaar is ‘Lopun Alku’ een sterke release die de fans van ouderwetse “true” black metal absoluut zal aanspreken. Wees er echter snel bij, want de CD is in een zeer gelimiteerde oplage van slechts 300 stuks verschenen.