Beyond Forgiveness - The Ferryman’s Shore

Label : Eigen beheer | Archiveer onder prog / sympho metal

Release type: Mini-CD

Sjak : Beyond Forgiveness is een Amerikaanse female fronted symfonische metal band uit Colorado Springs, die met deze vijf-track debuut EP ‘The Ferryman’s Shore’ hun eerste teken van leven geven. De band is reeds opgericht in 2008 door de beide voormalig Hell’s Eden gitaristen Richard Marcus en Greg Witwer die hun visie om een unieke samensmelting van meerdere metal genres met klassieke orkestratie en folk te gaan creëren in deze nieuwe band waar wilden gaan maken. Door diverse omstandigheden duurde het echter tot 2014 alvorens er begonnen kon worden met het opnemen van de eerste EP ‘The Ferryman’s Shore’. Gedurende dat proces verliet zangeres Lynn Brown de band, waardoor de activiteiten rondom Beyond Forgiveness een tijdlang in de ijskast kwamen te staan. Toen men een meer dan adequate vervanger had gevonden in Talia Hoit, kon men dan eindelijk de debuut-EP afronden en op de markt brengen. En dat is maar goed ook, want de band toont aan zeker een meerwaarde te zijn binnen het genre.

De EP begint met een fraai intro, heel toepasselijk ‘Intro’ genaamd, wat overloopt in de eerste track ‘Dust To Dust’, waar men ook een video clip voor opgenomen heeft. Meteen wordt duidelijk dat deze band heel goed weet hoe men een prima song moet neerpennen, want ‘Dust To Dust’ bevat zo ongeveer alles wat je als liefhebber van female fronted symfonische metal kunt verwachten. Erg smaakvolle (heavy!) gitaarriffs, lekkere tempo-wisselingen en fantastische lead vocalen van zangeres Talia zorgen voor een prima opening van deze EP. Met name de afwisseling tussen de loepzuivere zang van Talia en de gruntzang, die elkaar erg goed aanvullen, zorgt voor een erg genietbaar “Beauty And The Beast” effect en dat bevordert het luisterplezier in hoge mate.

Titelnummer ‘The Ferryman’s Shore’ en ‘Perseverance’ blijken ook schitterende, gevarieerde symfonische power metal tracks met een behoorlijke dosis orkestrale elementen te zijn, maar het beste heeft Beyond Forgiveness toch wel voor het laatst bewaard, want de meer dan acht minuten durende afsluiter ‘Your Haunting Eyes’ is mijns inziens toch wel het hoogtepunt van deze ijzersterke debuut-EP. In dit nummer weet zangeres Talia zeer terecht alle aandacht naar zich toe te trekken, want haar vocale bereik wordt ten volle benut op dit uitstekende nummer. De opening is heel fragiel en wanneer de gitaren invallen bouwt het nummer langzaam maar zeker naar een climax toe. Net als Talia gaat ook de band gaat helemaal los in dit prachtig opgebouwde nummer en Beyond Forgiveness laat er geen misverstand over bestaan dat men met de juiste begeleiding uit kan groeien tot een topper in het genre. Deze EP is al een jaartje oud, maar ik zou eenieder zeker aanraden om dit kleinood alsnog aan te schaffen! De band is nu bezig met de opnames van hun eerste full-length plaat en als men de verwachtingen die men op basis van ‘The Ferryman’s Shore’ heeft neergezet volledig inlost, zal dat een absolute topplaat gaan worden. Beyond Forgiveness, onthoud de naam!