Aldaria - Land Of Light

Aldaria - Land Of Light

Label : Pride And Joy | Archiveer onder heavy / power metal

Nima : Aldaria is een nieuw rock/metal opera project van Noorse gitarist Frode Hovd (Memorized Dreams), die twee jaar in de maak was, en einde deze maand eindelijk het levenslicht ziet. Met Aldaria treedt Hovd in de voetsporen van projecten zoals Legend Of Valley Doom, Aina, en uiteraard/vooral Avantasia. Net zoals bij soortgelijke projecten heeft Hovd een “all-star” band samengesteld (zie complete lijst hieronder), en komt met een melodieuze, symfonische power metal concept album. En uiteraard kunnen we de namen Rhapsody Of Fire en Luca Turilli ook niet onvermeld laten.

Daarmee is eigenlijk alles over deze ‘Land Of Light’ gezegd! De verrassingselement is eigenlijk nihil, en het project/album bevat alle daarbij behorende elementen (en clichés) die je van een dergelijke release verwacht. Begrijp me echter niet verkeerd, want dat geldt ook voor de hoge kwaliteit wat een dergelijke release behoort te hebben. De intro niet meegerekend is Hovd met een tiental goed-doordachte en bovendien prachtige composities gekomen, en het album is absoluut de moeite waard. De songs zitten vol (doorsnee, maar niettemin) goede riffs, pakkende sfeervolle toetsenpartijen, en mooie solo’s en melodieën. De zangpartijen spelen hier een belangrijke rol, en ik moet zeggen dat alle vocalisten hun werk voortreffelijk doen. Dat geldt echter ook voor de instrumentalisten. Ondanks het feit dat de muziek vele lagen bevat, waardoor elke luisterbeurt tot nieuwe ontdekkingen leidt, klinkt het geheel geenszins chaotisch maar vrij “overzichtelijk”, waardoor de plaat meteen pakkend is. Wat ik persoonlijk ook heel erg waardeer aan het album zijn juist die clichés en het feit dat het geheel min of meer “volgens het boekje” is gedaan. Daardoor klinkt de plaat lekker vertrouwd en bovendien heerlijk nostalgisch. Zo worden ze tegenwoordig nauwelijks meer gemaakt.

Ik moet wel zeggen dat ik niet alle songs even overtuigend vind, en liever meer snelle songs had gehoord en minder ballades, maar al met al hebben we hier geen missers. Bovendien heeft de plaat met songs zoals ‘Another Life’, ‘Guardians Of The Night’, ‘Lost In The Darkness Below’, en het titelnummer een aantal absolute hoogtepunten. Dankzij de fantastische productie van Roland Grapow komt het geheel prima tot zijn recht, en maakt het mooie coverartwork het plaatje compleet. Ondanks het gebrek aan originaliteit, vernieuwing en verrassingselement is Aldaria een aanwinst voor de melodieuze, symfonische power metal, en ‘Land Of light’ is een absolute aanrader voor de fans van het genre.

Instrumentalisten
Frode Hovd ( Memorized Dreams) - Guitars
Christer Harøy (Divided Multitude) Guitars