Beneath My Sins - Valkyries Of Modern Times

Label : Painted Bass Records | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : Degenen die zich een beetje thuisvoelen in het female fronted symfonische metal genre zullen vast wel zangeres Emma Elvaston kennen, die met de band Evolvent een tweetal releases op de markt heeft gebracht (de EP ‘Human Instinct’ in 2014 en de full-length plaat ‘Whatever Happens’ in 2015). In december van 2015 besloten de beide Evolvent leden Clement Botz (gitaar) en Emma Elvaston de handen ineen te slaan om een nieuwe band te beginnen die dichter bij hun ambities en muzikale smaak lag en dat is Beneath My Sins geworden. Er werd een platendeal met Painted Bass Records gescoord en samen met bassist Pascal Clifford en drummer Boris Devon werd deze debuutplaat ‘Valkyries Of Modern Times’ opgenomen en uitgebracht.

Het album bevat een elftal composities (waarvan opener ‘Spread Your Wings’ een orkestraal en bombastisch intro is) die allen gekenmerkt worden door veel variatie, zware orkestratie, lekkere frisse gitaarriffs van Clement Botz en de prima sopraanzang van zangeres Emma Elvaston. Deze elementen zorgen er voor dat het album, mede door het consistente en hoge kwaliteitsniveau, de moeite van het beluisteren meer dan waard is en dat de liefhebber van het genre dit kleinood dan ook zonder enig aarzelen aan kunnen schaffen. Mede door de zware orkestratie en de variatie in het song materiaal zal het wat luisterbeurten vergen alvorens ‘Valkyries Of Modern Times’ zijn ware schoonheid prijs geeft, maar die investering moet je er zeker voor over hebben. Vooral de single ‘From The Flames’, ‘The Beauty In The Witch’, ‘Endangered’ en ‘Fly, Raven, Fly!’ zijn erg goed, maar de overige tracks doen hier niet veel voor onder. Ik denk dat Emma en Clement de juiste keuze hebben gemaakt om hun ambitie in Beneath My Sins waar te gaan maken, want ‘Valkyries Of Modern Times’ is een erg sterk debuutalbum geworden.