Bear Mace - Butchering the Colossus

Bear Mace - Butchering the Colossus

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Bear Mace is een vijfmans band uit Chicago. De bandleden hebben fraaie namen als Steevil Dead, Crossbow Death en The Lord Devourer en de songs van de band gaan over oorlog, dood en… beren. Het gezelschap is in 2012 begonnen en tot nu toe brachten ze slechts een tot 100 exemplaren gelimiteerde demotape uit via Gypsyblood Records, getiteld ‘Kodiak Killers’. Die heb ik nooit gehoord, maar niet getreurd, vijf van de zes demotracks staan ook op deze digitale debuut plaat, ‘Butchering The Colossus’. Helaas staat de Death cover ‘Evil Dead’ niet op het album.

Afijn. Wat schotelt het gezelschap ons voor? Bear Mace klinkt alsof de band een week lang, 24 uur per dag, heeft geluisterd naar Bolt Thrower, Hail Of Bullets, Judas Priest, verschillende NWOBHM bands en Zweedse oldschool in het straatje van Paganizer / Ribspreader, om vervolgens met die mix aan invloeden in het hoofd de studio in te duiken. Dat leidt tot een sympathiek rammelend schijfje death metal met een sterke 80’s vibe, dat me ook zo nu en dan aan het meer groovende werk van een band als Ghoul doet denken. De vocalen van The Lord Devourer geven het geheel nog wat meer eigen smoel, zijn zangstijl doet mij namelijk denken aan de term ‘spoken grunt’ – als in het Engelse ‘spoken word’, niet de grunt van een spook.

Overall: lekker, sympathiek, maar ‘Butchering The Colossus’ mist echte hooks om blijvende indruk achter te laten. Voor wie benieuwd is: ‘Butchering The Colossus’ is als digital album verkrijgbaar op de bandcamp page van Bear Mace.