Hypnos - The Whitecrow

Hypnos - The Whitecrow

Label : Einheit Produktionen | Archiveer onder death metal / grindcore

Sicktus : Het is alweer even geleden dat we nieuw werk van het Tsjechische Hypnos te horen kregen. De vorige plaat, Heretic Commando - Rise Of The New Antikrist’, is alweer van vijf jaar geleden. Zoals vorige maand in het interview met zanger/gitarist Bruno al voorbijkwam, is de nieuwe release een conceptalbum – de eerste voor Hypnos.

‘The Whitecrow’ begint met de donkere stem van Paul Speckmann, die als een soort ‘voiceover’ het thema van de plaat inleidt, gevolgd door het titelnummer. Direct is duidelijk dat Hypnos als fundament hun pakkende, gedreven midtempo death gebruikt, maar daar een berg aan vooral sfeervolle invloeden en elementen aan toevoegt. Spoken word, gastmuzikanten, gastzangers/zangeressen, meer afwisselende zang van Bruno zelf en epische, orkestrale elementen: de band trekt het allemaal uit de kast. De basis blijft echter de death metal die ze al een kleine 20 jaar beheersen, maar ook daar speelt de band met de kenmerkende stijlfiguren: het album is slepender, minder explosief, minder openlijk gewelddadig, maar wel veel dreigender, donkerder en ook veel gevarieerder dan we van de Tsjechen gewend waren. De toon of het thema van ‘The Whitecrow’ is tegelijkertijd melancholisch, duister en stemmig, maar op de een of andere manier toch ook met een positieve boodschap en ondertoon. De sound van ‘The Whitecrow’ tot slot past perfect bij de nieuw ingeslagen weg: helder en rijk. Vijf jaar na ‘Heretic Commando - Rise Of The New Antikrist’ brengen de Tsjechen hiermee wat mij betreft hun beste, meest duistere en meest gevarieerde plaat tot nu toe uit.

Tot slot: we hadden vorige maand een kleine primeur: Bruno schrijft inmiddels al aan nieuw werk, wederom een conceptalbum en thematisch de opvolger van deze schijf…. ‘The Blackcrow’.