Helion Prime - Helion Prime

Helion Prime - Helion Prime

Label : AFM Records | Archiveer onder heavy / power metal

Koen W. : Helion Prime is een Amerikaanse power metalband die enkele jaren terug werd opgericht. Tekstueel zoeken ze inspiratie in de wetenschap en science-fiction. Helion Prime was dan ook een planeet uit Vin Diesels ‘The Chronicles Of Riddick’. Het artwork laat dan ook een soort cyborg T-Rex zien die wordt aangevallen door astronauten met laserwapens. Als er één genre is waar dat soort clichés is toegelaten, is het wel power metal. En daar gaat Helion Prime voor. Dit album werd in 2016 al eens uitgebracht in eigen beheer. In die vorm heeft het onze redactie echter nooit bereikt. De band kreeg later een contract bij AFM en die brengen hun debuutalbum nu opnieuw uit.

De plaat gaat van start met de intro ‘Into The Alien Terrain’. Deze zou zo uit die jaren zeventig science-fiction series kunnen komen. De power metal die je daarna te horen krijgt klinkt toch heel voorspelbaar. De vrouwelijke zangpartijen zijn niet slecht, maar toch ook helemaal niets speciaals. Het is een beetje het ene oor in, het andere terug uit. Het enige nummer dat me een beetje bij bleef was ‘You Keep What You Kill. Er zitten wat zanglijnen met de extremere grunt erin en het klinkt muzikaal ook wat steviger. Toch is dit niet genoeg om de eer te redden. Het nummer ‘Apollo’ lijkt wel gezongen door één of andere boysband en klinkt helemaal over-the-top. Het lijkt wel of The Kelly Family een uitstapje naar metal land doet. Dat gevoel blijft een beetje bij over dit hele album.

Dat dit niet genoeg is om door te breken, zal de band ook wel beseft hebben. In de huidige bezetting werd het kwartet aangevuld met een extra gitarist en werd zangeres Heather Michel vervangen door een zekere Kayla Dixon. Nieuw werk wordt ergens verwacht eind 2017 begin 2018. Hopelijk klinkt het in de nieuwe bezetting allemaal wat spannender.