Frigoris - Nur Ein Moment...

Frigoris - Nur Ein Moment...

Label : Hypnotic Dirge Records | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : In de zomer van 2013 waren we al zeer te spreken over de ultra melancholieke black metal van het Duitse Frigoris op ’Wind’. Vorige zomer heeft de band blijkbaar een volgend album uitgebracht, maar dit is pas nu ter bespreking bij ons beland. Het thema van ‘Nur Ein Moment’ kan men niet meer weemoedig, maar gitzwart noemen. Bandleider Dominik Winter is aan een concept begonnen waarin de zelfmoord van de protagonist centraal staat. Dit is het eerste deel in muziek omgezet en spoedig hoopt hij het vervolg te kunnen uitbrengen.

Muzikaal zet Frigoris de richting van de voorgaande albums verder: heel atmosferische back metal met lange nummers waarin mooie akoestische passages telkens leiden tot rigoureuze black metal uitvallen. Melodieuze leads met veel emotie slingeren er doorheen en in het eerste nummer ‘Et In Arcadia Ego’ horen we ook al een cello. Daar is bassist Maximilian Stiefermann voor verantwoordelijk en zijn cleane zang horen we ook in ‘Himeros’ tijdens het tweede hoofdstuk. Want dit album is verdeeld in hoofdstukken zoals een boek. We bevinden ons hier in de post black metal scène waarbij namen als Dornenreich (fluisterpassages ook aanwezig) en zelfs Empyrium even opduikt in het beklijvende en eerder vernoemde ‘Himeros’. Het is een adembenemende rit, terwijl het tempo, zeker in de laatste songs toch vrij traag blijft. De weg die bands als Secrets Of The Moon en Der Weg Einer Freiheit bewandelen wordt hier ook op een persoonlijke manier uitgewerkt. Uiteraard heerst er een droeve sfeer, maar toch is dit album – met het instrumentale ‘Station’ voorlopig als afsluiting - een grote aanwinst voor liefhebbers van dieper gravende black metal.