5Rand - Sacred/Scared

5Rand - Sacred/Scared

Label : My Kingdom Music | Archiveer onder death metal / grindcore

Wim S. : Dat heb ik weer. Mag ik een keer van de baas een album recenseren van een meer extreme metal band, krijg ik te maken met 5Rand. Een band uit Italie met een blonde schone als frontvrouw. Maar deze mevrouw heeft een strot waar een paard de hik van krijgt. Mijn hemel. En in de rug van drummer Francesco Marroni hebben ze een paar Duracel batterijen gestopt want beste mensen: die gaat me daar een partij te keer zeg. De hele band lijkt een tikkeltje te lijden aan ADHD maar dat terzijde. De muziek is lastig te omschrijven omdat je al luisteraar niet alleen death metal voorbij hoort komen, maar zeker ook thrash metal, speed metal, ja bij vlagen zelfs wat progressieve metal.

De band speelt al een paar jaar samen maar ‘Sacred/Scared’ is toch het debuut van de vier Italianen. In eerste instantie werd het album in eigen beheer uitgebracht maar nadat bleek dat er – met name in eigen land – veel belangstelling voor de band bleek te zijn, tekende de band uiteindelijk bij My Kingdom Music waarna nu in februari 2017 het album wereldwijd wordt uitgebracht. En worden we daar vrolijk van? Nou, ongetwijfeld is er een markt voor deze muziek. Het is extreem, het is voornamelijk supersnel, de drums zijn erg dominant al probeert gitarist Pierluigi Carroci zich niet te laten kennen en haakt hij qua virtuositeit wel aan bij de drums van Marroni. Maar de hoofdrol is en blijft natuurlijk voor de vrouw met de enorme……scheur. En daarmee bedoel ik haar mond. God, wat kan dat mens brullen. Niet in alle nummers gaat ze continu los; hier en daar zijn er zelfs wat melodieuze, bijna rustige momenten. Maar dat zijn sporadische momenten. Verder is het vooral hyper opgefokte, behoorlijk extreme metal waarin ik zelf te weinig echt gave dingen hoor om mij te kunnen bekoren. Een vergelijking met Arch Enemy ligt voor de hand, maar aan dat niveau kan 5Rand nog niet tippen, op geen enkel vlak.