Various Artists - Zosjua Promotions

Various Artists - Zosjua Promotions

Label : | Archiveer onder

Release type: 12"

Michiel D. : Voor mij ligt een cd van het Zjosuah boekingsbureau uit Belgie, waar 16 bands laten horen wat ze in huis hebben. De spits wordt afgebeten door After All. Deze band is sinds '88 actief en speelt een pot degelijke heavy metal. Agathocles zijn volgens de bio de grootmeesters van de Grindcore. Ik denk dat er een foutje gemaakt is door het vaak onwetende label. De band lijkt sprekend op de nieuwe Napalm Death kwa riffs en songstructuur maar dit is geen grindcore. Gebrul wordt afgewisseld met gekrijs gestuwd door mid-tempo riffs. Wel goed maar geen grindcore. Akashic uit Braziliƫ haalt duidelijk de mosterd bij Dream Theater en doet dit op zeer verdienstelijke wijze. Thrashriffs met hoge zang, stuwend double basswerk afgewisseld met virtuoos gitaarspel zorgen voor dat het geen moment verveelt. Cantar speelt doom in de stijl van My Dying Bride en doet dit erg goed.Met een gestemde viool en een beetje meer eigen smoel kan deze band het ver schoppen in het circuit. Double Diamond speelt Heavy metal zoals het hoort, rollende basdrum en hoge meerstemmige koortje. Eminence uit Braziliƫ is een loodzware Thrash/Deathmetal band met strakke drumbreaks en grommende zang. Cool!! Hibria klinkt als Helloween met Bruce Dickingson op zang. In-Quest heb ik mogen aanschouwen op de finale van de Metalbash. Daar wisten ze al de nodige indruk op mij te maken met hun melodieuze doch brute deathmetal en ook op cd staat het als een huis. Wat, hoor ik King Diamond? Nee het is Leviathan!! Metal in de stijl van Mercyful fate en King Diamond inclusief geniale breaks en solo's en natuurlijk de ijselijke uithalen van de zanger. Als ik de naam Oceans of Sadness noem denken veel mensen meteen aan een band als My Dying Bride of Anathema, als dan de zanger ook nog op Jonathan Davis lijkt is de verwarring compleet. Deze winnaars van de metalbash 1999 spelen Darkmetal met synthesizers en met name de zanger tilt de band na een hoger niveau door zijn zeer uitgebreide stemregister los te trekken. Pandemia is daarintegen een heel ander verhaal, deze band speelt een pot zeer brute Morbid Angel-achtige metal met verschroeiende blastbeats en subliem double basswerk. BEUKEN!!!!! Paralysis speelt progesieve metal met mooie dubbele gitaarriffs en een goede zanger. Patriarch is een technische (progresieve)metalband met een goed gevoel voor orginaliteit en weet dat in dit nummer ook overtuigend te brengen. Steelwarrior lijkt sprekend op Hammerfall, Nou en!? Ik vind het geweldig en wil deze band ook wel eens live aanschouwen. Torn komt een beetje mat op me over en kan me gedurende het verdere verloop van het nummer ook niet echt overtuigen. De laatste band is Witchsmeller Pursuiviant die met een My Dying Bride-achtig intro begint om daarna de kick en gitaren finaal langs elkaar heen te laten lopen in het dreigende intro. Als de band wat meer op tempo is klinkt het best goed en is het best een amusante band. Al met al een prima plaat om eens kennis te maken met diverse acts, zeer aanbevelenswaardig voor zaalhouders en jongerencentra die nog een leuke band willen boeken.