Edenbridge - The Great Momentum

Edenbridge - The Great Momentum

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder prog / sympho metal

Sjak : Al vanaf hun in 2000 verschenen debuutalbum ‘Sunrise In Eden’ ben ik een groot liefhebber van de Oostenrijkse band Edenbridge en, ondanks het feit dat hun platen in de loop der jaren altijd zeer gewaardeerd werden door de pers, ik ben dan ook van mening dat deze band veel groter had kunnen en moeten zijn dan ze heden ten dage daadwerkelijk zijn. Het door gitarist Lanvall geschreven song materiaal is altijd van een erg hoog niveau en tegelijkertijd heavy, bombastisch en toch melodieus. Verder past het prima stemgeluid van zangeres Sabine Edelsbacher naadloos bij het geoffreerde materiaal en die combinatie zorgt er voor dat deze band in mijn beleving tot de absolute top binnen het genre behoort.

Dat wordt nogmaals bevestigd door deze opvolger van het in 2013 uitgebrachte ‘The Bonding’, want naar mijn mening is hun nieuwe plaat ‘The Great Momentum’ het beste Edenbridge album dat men tot op heden op de markt heeft gebracht. Dat heeft met een aantal aspecten te maken: ten eerste is het song materiaal bij tijd en wijlen wat minder bombastisch en dat zorgt er voor dat de heerlijke gitaarpartijen van Lanvall beter tot hun recht komen. Daarnaast zijn de negen aanwezige nummers wat gevarieerder dan hetgeen men op de laatste paar platen heeft laten horen. Zo wisselt men heavy songs zoals opener ‘Shiantara’ moeiteloos af met het poppy, radiovriendelijke ‘The Moment Is Now’, de fantastische ballad ‘Until The End Of Time’ (met een zeer geslaagde gastrol van Eclipse-zanger Erik Martensson) en het epische, lang uitgesponnen ‘The Greatest Gift Of All’ en die variatie in combinatie met de kwaliteit van het materiaal zorgt er voor dat je van de eerste tot de laatste seconde geboeid blijft en je jezelf absoluut geen moment verveelt. Last but not least levert zangeres Sabine Edelsbacher wederom een erg sterke vocale performance af en zij zorgt er voor dat het totaalplaatje gewoonweg af is!

De vier reeds genoemde tracks zijn wat mij betreft de hoogtepunten van dit prima album en met de nodige promotie zou ‘The Moment Is Now’ zelfs een bescheiden hit kunnen worden, zo aanstekelijk is dit nummer! Edenbridge toont wederom aan een vaandeldrager binnen het genre te zijn en hopelijk wordt dit nu eens een keer opgepikt door het grote publiek. In ieder geval heeft men met deze ‘The Great Momentum’ een fantastisch album afgeleverd, zoveel is zeker!