Cnoc An Tursa - The Forty Five

Cnoc An Tursa - The Forty Five

Label : Apocalyptic Witchcraft Recordings | Archiveer onder black/pagan metal

Vera : Vier jaar geleden maakten we kennis met Cnoc An Tursa, een eigenzinnige band uit Schotland die – net als hun bloedbroeders Winterfylleth – de folklore en het geschiedkundig erfgoed van de thuisbasis alle eer aan doet met doorleefde folky black metal. Het debuut ’The Giants Of Auld’ werd hier grijs gedraaid en we waren dan ook razend benieuwd wat de opvolger ‘The Forty Five’ zou brengen.

Dat is een conceptalbum over de ‘Jacobite Uprising’ in 1745, geleid door Charles Edward Stuart, beter bekend als Bonnie Prince Charlie. De Schotten verzetten zich toen tegen de Engelse overheersing van George II. Dit thema sluit perfect aan bij de intentie om de geschiedenis van Falkirk en omgeving te eren in de poëtische – en ditmaal strijdvaardige – teksten. De band bestaat nu uit drie (ex) Saor leden en bassist Tony Dunn komt van Falloch, terwijl hij ook cleane vocalen toevoegt. Dit is het eerste album waarop de furie gevat wordt in heuse blastbeats en anderzijds ook klare, kloeke zang te horen is.

Met de atmosferische, filmische intro ‘Will Ye No Come Back’ wanen we ons meteen op de Schotse Hooglanden. Waarna het imposante ‘The Yellow Locks Of Charlie’ (bekijk de videoclip!) aanvankelijk nog tokkelende gitaren laten horen, maar ons dan een epische uitval met bijtende ruwe zang presenteert waar we meteen van houden. De songs zijn ditmaal veel langer en bijgevolg heeft men veel meer breaks en atmosferische passages ingelast. Dat is een pluspunt, zoals we in de bespreking van het debuut al aangaven als wens om dit meer uit te werken. Met de toevoeging van enige symfonische arrangementen krijgt dit album de allures van een meeslepende soundtrack, zonder aan heftigheid in te boeten. Het gitaarwerk is ook altijd erg melodieus, met typische folk melodieën en een bepaalde weemoed die ons erg aanspreekt. Kloeke samenzang mag soms verkondigend zijn, andermaal is het een moment van reflectie. Er wordt meer gewerkt met contrasten en zo is ‘The Forty Five’ de gewenste stap dichter bij ultieme pagan metal. Luister maar eens naar het lange pronkstuk ‘The Last Of The Stuarts’ dat dit album op beklijvende heroïsche wijze afsluit. Dit is pagan metal met diepgang en dan ook verplichte aanschaf voor iedereen die het genre een warm hart toedraagt. Fantastisch!