Widow - Midnight Strikes

Widow - Midnight Strikes

Label : | Archiveer onder heavy / power metal

Ralph : Als je Michael Sweet (Stryper) en King Diamond samen in een band zet en je laat deze zangers begeleiden door Glenn Tipton (Judas Priest) en Dave Murray (Iron Maiden) zou er iets aparts uitkomen met veel herkenbare elementen stel ik me zo voor. De kans dat genoemde heren werkelijk een dergelijk project uit de grond stampen is natuurlijk nihil, en daarom heeft het Amerikaanse Widow het maar voor ze gedaan.

Het is even wennen maar nadat "Midnight Strikes de nodige rondjes in mijn cd speler heeft gedraaid ben ik toch wel om. Het kwartet brengt op overtuigende wijze zeer melodieuze metal met een overwegend nostalgisch gevoel. Priest en Maiden invloeden zijn duidelijk aanwezig, maar de acht nummers verraden qua sfeer ook een voorliefde voor van bands als Crimson Glory en Leatherwolf . Op het eerste gezicht niets nieuws dus, maar de combinatie van dit klassieke materiaal met krachtige zang afgewisseld met ijzig gekrijs maakt Widow toch net even anders. Melodie is waar het allemaal om draait. Vanaf opener "The Pleasure Of Exorcism hoor je het geweldige talent van gitaristen Cristof en John E. Nummers als " Angel Sin en "No Stone Unturned bevatten heerlijke arrangementen die iets met je gevoel doen als je "metal roots tenminste ergens in de jaren tachtig liggen.

Genieten van deze melodramatische plaat doe je volgens mij optimaal in een schaars verlichte kroeg (of kamer) na een potje of tien, waarbij je, je met een brok in je keel realiseert waarom je ook alweer metal fan bent.voor het leven. Terug denkend aan Aardschokdagen in de IJsselhal te Zwolle en Dynamo's op de ijsbaan.