Annihilator - Triple Threat

Annihilator - Triple Threat

Label : UDR Music | Archiveer onder speed / thrash metal

Sjak : Het laatst verschenen en inmiddels vijftiende studio-album ‘Suicide Society’ is reeds een tweetal jaren oud en eigenlijk had ik gedacht dat deze ‘Triple Threat’ een nieuw studio-album van deze Canadese giganten zou zijn. De aanvankelijke teleurstelling sloeg echter al snel om in een enorm enthousiasme, want wat Annihilator op deze erg fraai vormgegeven 2-CD/DVD-release laat zien en horen is echt om je vingers bij af te likken.

Het eerste schijfje bevat het live-optreden van de band op het Bang Your Head festival in Balingen op 15 juli 2016 en bevestigt andermaal dat Annihilator op het podium een onverslaanbare thrash-machine is. Jeff Waters is een briljant gitarist, die schijnbaar moeiteloos de meest complexe riffs en inventieve solo’s uit zijn instrument tovert en die gedurende de jaren ook zeker is verbeterd als zanger. Dat zorgt er voor, samen met de uitstekende band waar hij zich mee omringd heeft, dat nummers als ‘King Of The Kill’, ‘W.T.Y.D.’, ‘Second To None’ en natuurlijk de ultieme klassieker ‘Alison Hell’ fantastisch uitgevoerd worden en het reuze jammer is dat de band slechts een uur speeltijd heeft gekregen.

Op het tweede plaatje vinden we een live-sessie, waarbij een aantal Annihilator-nummers in een akoestische setting worden uitgevoerd. Van tevoren had ik hier behoorlijk wat twijfels over, maar na het meermaals beluisteren (en vooral bekijken) van de tien tracks, waaronder prima uitvoeringen van ‘Phoenix Rising’, ‘Stonewall’ en ‘Innocent Eyes’, moet ik eerlijk bekennen dat de band mijn twijfels resoluut heeft weggenomen. Waters blijkt ook op de akoestische gitaar een fenomeen te zijn en mede door de prima harmony vocals blijken de thrash songs van Annihilator ook akoestisch moeiteloos overeind te blijven. Sterker nog, ik vind dat men hierdoor een totaal nieuwe dimensie heeft toegevoegd aan het materiaal.

Beide “shows” zijn ook te bekijken op de bijgesloten DVD en een en ander is bijzonder fraai in beeld gebracht. Verder levert Jeff nog zeer interessant commentaar op de songs die in de akoestische set gebracht worden en is er een behoorlijk interessante documentaire toegevoegd. ‘Triple Threat’ is dus wederom een prima Annihilator release geworden die het gat naar de volgende studio-plaat op een bijzonder aangename wijze weet op te vullen…