UFO - You Are Here

UFO - You Are Here

Label : Steamhammer/SPV | Archiveer onder hardrock / aor

Richard V. : Pakweg een jaar geleden hadden Phil Mogg en Pete Way een onverwachte meevaller. Michael Schenker die kort daarvoor de band opnieuw had verlaten, scheidde van zijn vrouw en verloor zijn huis, home studio en een fors deel van zijn vermogen. Schenker toonde zich daarna eindelijk bereid om zijn rechten op de naam UFO te verkopen zodat zijn oude bandmaten niet langer onder de lullige naam "Mogg/Way door het leven moesten, maar als UFO verder konden. Ze vonden een nieuwe gitarist in Vinnie Moore, een snarenwonder dat in de jaren tachtig werd ontdekt door Mike Varney en met Vicious Rumors en zeven soloplaten furore maakte. Moore was in zijn jonge jaren fan van Schenker en kon de riffs en solo's van de getalenteerde Duitser moeiteloos naspelen. Voormalig slaggitarist en keyboardspeler Paul Raymond keerde terug op het oude nest en met drummer Jason Bonham (de zoon van de legendarische Led Zeppelin drummer) werd de band gecompleteerd.

"You Are Here is de eerste release van UFO in de nieuwe bezetting. Eind 2003 stak een positieve buzz de kop op waarin zelfs woorden als 'explosief' en 'herboren' werden gebezigd. Helaas blijken die woorden de lading niet te dekken. UFO levert een redelijke, maar vooral gezapige cd af. "You Are Here kan zich absoluut niet meten met "Force It, "Obsession of "Walk on Water, maar is zeker ook niet het slechtste wat de band presteerde. Hoewel Mogg hoog opgeeft van de samenwerking met Moore en Bonham zijn de resultaten niet spectaculair. Natuurlijk staan er degelijke nummers op en tovert Moore een paar leuke solo's uit de hoge hoed ("The Spark That Is Us en Sympathy), maar de luisteraar wordt nergens verrast. "You Are Here is echter wel beter dan de recente Schenker collaboraties "Sharks en "Convenant. Het grootste struikelblok vormt tegenwoordig het schrijven van inspirerende nummers. Alle twaalf composities die we hier voorgeschoteld krijgen zijn te gewoon, te doorsnee en te clichmatig. Er staat geen uitschieter op. Sterker nog, nummers als "Give It Up, "Baby Blue en "The Wild One hebben UFO fans al diverse malen met andere songtitels gehoord. Ook tekstueel lijkt de inspiratie ver te zoeken.

Vinnie Moore kan Mogg en Way dus niet dat beetje extra geven. De muziek is en blijft typisch UFO. Moore speelt weliswaar meer akoestische stukken dan Schenker ("Slipping Away en "Baby Blue), maar voor de gehoopte nieuwe impuls zorgt hij niet. Na "Convenant, "Sharks en nu "You Are Here heeft UFO na het briljante "Walk on Water dus drie matige albums op rij afgeleverd. De muzikale aspiraties kunnen definitief de kast in. UFO is een band die het moet hebben van haar klassiekers en verkeert in dezelfde positie als Motorhead, Scorpions en Kiss. Uiteindelijk blijkt dan toch het herkregen recht op de naam UFO de grootste slag te zijn. Na jaren onzichtbaar te zijn, verschijnt UFO plotseling op diverse grote rockfestivals in Europa. Het is Mogg en Way van harte gegund. Tijdens het Arrow Classic Rock festival zien we de setlist van "Strangers in The Night graag nog een keer langskomen.