The Aurora Project - World Of Grey

The Aurora Project - World Of Grey

Label : Freia Music | Archiveer onder prog / sympho metal

Vera : Na het beluisteren van een album van The Aurora Project zijn we altijd ontroerd. Dat klinkt weinig metallic, maar het is nu eenmaal zo dat de teksten van elk concept diep graven, de stem van Dennis Binnekade licht theatraal en bevlogen klinkt en de gitaarsolo’s van Remco van den Berg van een Pink Floydiaanse schoonheid zijn. Ook het vierde studioalbum ‘World Of Grey’ weet de juiste snaar te raken.

In 2013 kwam het vorige album ’Selling The Aggression’ uit, een jaar later gevolgd door een mooie live registratie ’Selling It Live’. Maar in september 2014 werd de Nederlandse symfonische rockband getroffen door een tragedie. Ritmegitarist Marc Vooijs overleed plots en onverwacht. Een jaar lang bezon de rest van de band zich over de toekomst en besloot: de band zou verder gaan, maar Marc werd niet vervangen. Het hiaat zou opgevangen worden door bas en keyboards. Het concept handelt over de spanning die ontstaat tussen het individu en een wereld die alsmaar meer controle uitoefent op de mensen. Vrijheid en democratie worden daaraan opgeofferd. Een erg hedendaags thema dus, mooi uitgewerkt in aangrijpende teksten.

Met de wetenschap van slechts één gitarist in de band, klinkt ‘World Of Grey’ inderdaad wat ‘kaler’ en minder complex dan zijn voorgangers. In deze tijden van overdadige, veelgelaagde producties is het helemaal niet verkeerd om deze rustige, eerlijke muziek te beluisteren en je eens te realiseren dat het ook anders kan. In opener ‘Expect Us’ lijkt de nadruk vooral op de zang te liggen, al horen we toch al fraai gitaarwerk en een sampler als climax op het einde. Er komen wel eens meer van die gewichtige samplers opduiken. Vanaf ‘Warmongers’ echter hebben we weer kippenvel. De interactie tussen bas, keyboards en afgemeten gitaarnoten geeft inderdaad een apart timbre aan de muziek. Er zitten ook catchy ritmische stukken in, maar wanneer Remco op een bluesy manier begint te soleren, dan is het feest compleet! Hij verzorgt trouwens ook de achtergrondzang die in enkele songs te horen is. Drums en trage gitaarklanken openen ‘Stone Eagle’ dat laag, beschouwend wordt gezongen, maar dan vol dramatiek aan kracht wint. Prachtig! In ‘Deadly Embrace’ is de toon van de nadrukkelijke zang dan weer eerder boos, terwijl het van luchtige gitaarklanken voorziene ‘Mediapuppets’ van verkondigende naar semidecadente zang gaat. Dit alles altijd gekruid met prachtig gitaarwerk. Elke emotie komt aan bod. Het trage titelnummer stemt ons dan weer heel weemoedig en triest en die gevoelens worden nog verder uitgebouwd in het bloedmooie ‘Circles In The Water’. We kunnen je verzekeren dat dit genieten geblazen is! Het album sluit af met het rockende ‘Dronewars’ dat een wilde climax kent, maar ook weer gevoelige en dramatische passages die je diep raken. Voor liefhebbers van IQ, Pink Floyd en Threshold, maar eigenlijk voor elke symfonische progrockfan, is dit verplichte kost!