Undrask - Battle Through Time

Undrask - Battle Through Time

Label : Eigen beheer | Archiveer onder death metal / grindcore

Vera : Het solide Zweeds death metalstaal werpt zijn invloed af tot diep in de oefenruimtes van North Carolina, USA. Daar werd in 2013 Undrask opgericht door vijf jonge snaken. Na een goed ontvangen demo hebben de jongens zich gewaagd aan een volledig debuutalbum en dit ‘Battle Through Time’ komt hier goed binnen. Dit is een opzwepend album waar je goed geluimd van wordt. Weinig pretentieus in termen van originaliteit, maar wat een aanstekelijkheid! En daar gaat het om in dit melodieuze death metalgenre dat onsterfelijk werd onder de noemer Gothenburg sound.

Het zit meteen goed met energieke songs als ‘No Graves For The Dead’ en ‘Conscripted’: strak gespeeld, vinnige onvermoeibare leads die zich rond de strakke ritmesectie slingeren en de ruwe, gretige death grom van zanger Steve Wynn. ‘Champion Of The Dawn’ is meer slepend, maar de gitaarsound blijft kristalhelder, zoals dit bijvoorbeeld bij vroege In Flames het geval was. Dit is een album in die stijl, maar meer nog is de vergelijking met Amon Amarth verplicht om te vermelden. Dat komt vooral vanaf ‘Black Ocean’ aan de oppervlakte, wanneer de eerste duister gesproken flarden tekst weerklinken. Dit is dan ook een conceptverhaal over een man die gedoemd is om herhaaldelijk te vechten en sterven tot in der eeuwigheid, telkenmale weer in verschillende tijden en verschillende realiteiten. Het gitaarwerk van Erik Collier en Darryl DeWit is om duimen en vingers af te likken. Met ‘Embers And Omens’ bouwt men een folkloristisch akoestisch gitaarintermezzo in en dan komt de knaller ‘Longhammer’ die alle kwaliteiten heeft om een meezinghymne bij uitstek te worden. Men heeft er dan ook meteen een passende videoclip voor gemaakt. De twee laatste songs zijn wat langer, ‘Final Right’ met leuke basloopjes en het titelnummer kan men zien als de epische apotheose van het verhaal. Als gerechtigheid geschiedt wordt Undrask weldra opgepikt door een label.