Trollfest - Helluva

Trollfest - Helluva

Label : NoiseArt Records | Archiveer onder pagan / folk metal

Martin : Folk metal is vreselijk. Trollfest vormt echter een van de weinige uitzonderingen op die regel. Waarom? Deze vaandeldragers van de ‘Trve Norwegian Balkan Metal’ zijn muzikaal zeer hoogstaand bezig en tegelijkertijd zo gek als een deur. Hun alweer zevende album, genaamd ‘Helluva’, borduurt op logische wijze voort op hun hoogst onlogische sound, een eigenaardig allegaartje van black metal, balkanmuziek en in principe alles wat de heren in hun vettige tengels kunnen krijgen.

In de eerste instantie lijkt ‘Helluva’ een schot in de roos. Na de wat slappe voorganger weet Trollfest op ‘Helluva’ weer wat heftiger en sneller van leer te trekken. De songs zijn verder compact en omdat men een volledig blazersensemble wist in te zetten, is het geluid ook erg vol. Dit album zal daarom dan ook in goede aarde vallen bij liefhebbers van rare folky extreme polka metal met teksten over trollen. Wacht… bestaat zoiets?

Hoe dan ook, hoe goed ‘Helluva’ ook in elkaar mag zitten, het album kan helaas toch niet helemaal tippen aan eerder werk als ‘Brumlebassen’. Trollfest klinkt op zijn best wanneer alle muzikale regels volledig aan de laars worden gelapt. Wat kan er immers op tegen een blastbeat van 240 bpm in combinatie met een balalaikasolo!? Voor zo’n onconventionele band zijn de meeste songs op dit album echter verdomd conventioneel. Het zit allemaal prima in elkaar, maar de momenten waarop ‘Helluva’ ontaard in een wervelwind van brachiale balkanmetal zijn toch wel tamelijk sporadisch. Wanneer dat echter wel het geval is, is Trollfest de perfecte partyband voor zelfs de meest hardnekkige misantroop.