Soundscapism Inc. - Desolate Angels

Soundscapism Inc. - Desolate Angels

Label : Ethereal Soundworks | Archiveer onder alternative / pop

Vera : Soundscapism Inc. is het soloproject van Bruno A die we kennen van Vertigo Steps. De Portugese multi-instrumentalist woont al een poosje in Berlijn en bracht in 2016 een eerste titelloos debuut uit in deze hoedanigheid. De bedoeling met dit project is dromerige postrock te maken, refererend naar soundtracks en etherische muziek. Het tweede album ‘Desolate Angels’ wordt half januari op de markt gebracht. Bruno speelde alle instrumenten zelf en buiten drie songs waarin we de stem van Flavio Silva horen, is Bruno zelf ook terug beginnen zingen in enkele songs.

Het is erg atmosferische en dromerige muziek, met als achterliggend boeiend concept de IJslandse wildernis en existentialisme. Je merkt dit ook in het prachtige artwork van het acht pagina’s tellende boekje. Dit werd gemaakt door João Filipe, maar gebaseerd op foto’s die Bruno genomen heeft in IJsland. De muziek verloopt meestal vrij traag, met mooie uitwaaierende klanken en fluwelen zang in ‘Evening Lights’. De atmosferische klanken kennen een zachte uitval in ‘Supernovas At Fever Pitch’, de single waarvoor ook een (erg wazige) clip gemaakt is. De vervormde zang vinden we hier minder geslaagd. Een aantal songs zijn vrij kort en instrumentaal, drie ervan gaf Bruno een Duitse titel ‘Zwischenspiel’. Het titelnummer daarentegen duurt bijna tien minuten, met lijzige zang, symfonische zweverige achtergrond en aanzwellend op een heel voorzichtige manier. In ‘Man In The Glass’ horen we een zekere ritmiek, maar de crescendo’s zijn te minimaal om in langere songs de spanning vast te houden. In een drietal songs horen we samples: een gewichtige mannenstem met een boodschap (o.a. in ‘Quintessence’). Het mooiste van die kortere intermezzo’s is ‘Zwischenspiel II’ en daarna komen er interessante ontwikkelingen. De verhalende zang in ‘February North’ kent langzaam meer passie en ‘Low-Fi Man, Hi-Tech World’ swingt zelfs en heeft een prachtige glissando gitaarsolo met e-bow. Er staat best mooie muziek op ‘Desolate Angels’, maar je moet je wel verwachten aan een heel rustige plaat. Wanneer je er voor in de stemming bent, kan dit een ontdekking zijn voor fans van Steven Wilson, Anathema, Katatonia of Sigur Ros.