Pyrexia - Cruelty Beyond Submission

Pyrexia - Cruelty Beyond Submission

Label : | Archiveer onder death metal / grindcore

Dennis : Pyrexia uit New York is een band die de gemiddelde death metal fan wel zal kennen, maar die in hun veertienjarig bestaan nooit echt heeft weten door te breken. Het grootste succes dat Pyrexia misschien nog wel heeft weten te boeken was het project met Trevor Peres van Obituary. De hele Pyrexia bezetting van 2001 vergezelde het levende lijk van Obituary in een project onder de naam Catastrophic en tourde hiermee zelfs door Europa. Echter, dit succes was meteen ook bijna het einde voor Pyrexia. Keith Devito, Brian Hobbie en Rob Maresca bleven bij Catastrophic, terwijl Pyrexia oprichter Chris Basile er alleen voor stond. Basile ging echter niet bij de pakken neerzitten en recruteerde een compleet nieuwe band, waarmee hij in de nazomer van dit jaar een nieuw album wil uitbrengen.

Als voorproefje op dit nieuwe album komt Pyrexia nu alvast met "Cruelty Beyond Submission” waarop naast drie nieuwe tracks ook even stil wordt gestaan bij de historie van de band. Zo zijn er van "Sermon of Mockery” uit 1993 en "System of the Animal” uit 1997 elk drie nummers vertegenwoordigd en twee nummers van "Hatred Anger and Disgust”. Één van de redenen waarom het Pyrexia nooit zo heeft meegezeten is de vele wisselingen in de line up. Ik tel dan ook drie verschillende zangers, vijf gitaristen, drie drummers en drie bassisten op een totaal van vier releases. De huidige Pyrexia bezetting bestaat naast Chris Basile op gitaar, Justin Dipinto (ex-Malevolent Creation) op drums, Lee Cozens op gitaar, Chris Lytle op bas en Eric Shute op zang. De muziek van Pyrexia anno 2004 neigt nog meer naar metalcore dan ooit tevoren en de Suffocation invloeden zijn verder naar de achtergrond geschoven. Of het de band met deze line up wel lukt door te breken? Ik betwijfel het. Zou ik deze CD gekocht hebben? Nee ook niet. "Cruelty Beyond Submission” is daarvoor toch net iets te middelmatig en kan de concurrentie met stadsgenoten Suffocation, Immolation of Mortician niet aan. "Cruelty Beyond Submission” is een leuk Cdtje, maar zeker geen hoogvlieger.