Pryapisme - Diabolicus Felinae Pandemonium

Label : Apathia Records | Archiveer onder different metal

Cedric : Het Franse Pryapisme, vernoemd naar een aandoening waarbij mannen last hebben van een enorm lang aanhoudende erectie, is absoluut geen normale band. De muziek dat deze band brengt is helemaal geen voer voor ieders bek, maar muziekliefhebbers die wel tegen een stootje kunnen zullen aan de muziek van Pryapisme heel wat uren geflipt plezier beleven. Maar hoe kan je hun muziek dan beschrijven?

Beeld je een landschap in, bestaande uit taferelen uit de beginjaren van Nintendo, waarin personages als Super Mario of Link (Zelda) zich volstoppen met partydrugs en compleet uit de bol gaan. Van klassieke gameklanken gaat de band naadloos over naar stevige gitaarpartijen, electronische beats, totaal van de pot gerukte samples en zelfs blastbeats. De band gaat zelf zo ver dat er af en toe geluidsopnames van katten gebruikt worden als sfeerelementen in de muziek. Pryapisme doet me hier en daar wat denken aan een band als Igorrr, maar ook invloeden van Mr. Bungle, Peeping Tom, Pinup Went Down of John Zorn zijn duidelijk terug te horen.

Zelf noemt de band het genre dat ze spelen ‘rococo-core’, maar eigenlijk geeft men met deze ridicule benaming gewoon perfect aan dat de muziek van de band niet in een hokje te plaatsen valt. Ga tijdens het beluisteren van deze plaat ook eens surfen op de website van de band, dat is namelijk een hele belevenis met flitsende beelden van spacekatten, roze omgekeerde kruisen en natuurlijk ook heel veel informatie over de band. De aandachtige lezer heeft alvast door hier niet met een doorsnee metal band te maken te hebben.

Geluidstechnisch valt er absoluut niets op dit album aan te merken, en dat goed geluid is ook nodig, want met de enorme hoeveelheid informatie dat op je afkomt bij het beluisteren van ‘Diabolicus Felinae Pandemonium’ zouden er in een geluidsbrij te veel details verloren gaan. De muziek van Pryapisme zal niet iedereen kunnen bekoren, of toch zeker niet op elk moment van de dag, maar fans van bands als onder andere Igorr, Pinup Went Down en Please Lose Battle zullen dit derde album van de band zeker en vast kunnen smaken. Ben je absoluut niet bekend met de muziek van deze bands, of van Pryapisme zelf natuurlijk, dan zou ik je vooral aanraden deze plaat met enige voorzichtigheid te beluisteren. Gekke danspasjes zijn uiteraard toegelaten!